Foto: Marie Lundström

Varför finns kyrkan på universitetet?

Nyhet Publicerad

Alldeles intill Café Gläntan i hjärtat av Karlstads universitet ligger Universitetskyrkan tillsammans med Studenthälsan. Många tusen studenter och anställda rör sig i området varje dag.

– Ett av våra främsta syften är att skapa gemenskap och mötesplatser där människor kan utbyta erfarenheter med varandra, säger Cristoffer Forssander, universitetspräst.
Trots att Universitetskyrkan har funnits på Karlstads universitet sedan 1980-talet (fast då kallades den Högskolekyrkan) stöter Cristoffer relativt ofta på studenter som inte haft en aning om att kyrkan finns på universitetet.
– Med tanke på att här finns 16 000 studenter är det kanske inte så konstigt. Det är en utmaning att nå ut med att vi finns och vad vi erbjuder, säger han.

Alla religioner välkomna

Den stora mängden människor gör också att man som student riskerar att försvinna i mängden och ha svårt att hitta vänner. Cristoffer och kollegan Anneli Sandberg, pastor i Equmeniakyrkan, jobbar mycket med att försöka bryta ensamhet och isolering.
– Vi har många olika gruppaktiviteter som vi bjuder in till varje vecka som filosofiskt café, pysselkväll, meditation, utefredag och stilla mässa.
En viktig ståndpunkt i Universitetskyrkan är att alla är välkomna oavsett religion – eller helt utan tro. Genom samtal och dialog kring livsfrågor och Gud hittar man oftare likheter än skillnader.

”Tvätta bort hårda krav”

En annan stor arbetsuppgift för Cristoffer och Anneli är att de har stödsamtal med både studenter och personal. Samarbetet med Studenthälsan gör att personer som till exempel har många existentiella frågor eller behöver bearbeta sorg kan hänvisas till Universitetskyrkan där mycket sådan kompetens finns.
– Många studenter dömer också sig själva oerhört hårt om de till exempel har kuggat på en tenta. Det jag kan bidra med då är att försöka tvätta bort de hårda kraven och lyfta fram människovärdet. Universitetet sätter inte betyg på dem som människor, som människa är man godkänd och älskad oavsett, säger Cristoffer.