Svåra tider - så kan du hjälpa

Nyhet Publicerad

När maten och elen blivit mycket dyrare får personer och familjer som redan levde på marginalen det ännu svårare. Detta har media rapporterat mycket om den senaste veckan. Flera av våra diakoner har där uttalat sig och bidragit med sin bild. Detta har väckt ett stort engagemang hos allmänheten och många vill veta hur en som enskild kan hjälpa till.

I dessa dystra tider är varje människas engagemang och vilja att hjälpa en annan människa ett ljus som lyser upp mörkret, här finns några tips på vad du kan göra:

1. Skänk en slant till Julänglarna

Julänglarna - sprid julens glädje till barnfamiljer som inte får ihop ekonomin

Jesusbarnet kom med ljus och glädje till världen. Detta vill vi sprida till till barnfamiljer i Karlstad som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Var med du också! Det du ger, litet eller stort, gör verklig skillnad i människors liv.

2. Bli volontär i Vintervärme, Stadsmissionen, Ungdomsbussen eller någon annanstans i kyrkan

Volontärutbildning för Vintervärme, Stadsmissionen och Ungdomsbussen

NY UTBILDNING I FEBRUARI: Vill du vara med och göra skillnad för människor som lever i utsatthet i Karlstad? Genom denna utbildning får du verktygen du behöver för att arbeta som volontär på Nattboendet Vintervärme, Ungdomsbussen och Karlstads kyrkliga stadsmission.

3. Swisha en gåva till diakonin eller andra riktade insatser i Karlstads pastorat

Till diakonerna kommer människor som kämpar med livet på olika sätt och söker stöd. Ibland behövs samtal och ibland ett medel till mat för att kylskåpet är tomt. Ibland behövs nya glasögon eller en särskild medicin. Genom att swisha hit gör du det möjligt för oss att hjälpa till med en del av det de kämpar med.

Ge din gåva via swish

Varje liten gåva gör stor skillnad för människor i Karlstad. Här hittar du swishnummer till olika ändamål i Svenska kyrkan. Det finns många att välja på: Diakonalt arbete, Vintervärme, Julänglarna, Ungdomsbussen, barnverksamhet och musikverksamhet.

4. Lämna in hela och rena kläder, skor, babytillbehör och leksaker till Skattkistan

Skattkistan - kläder som är bra för miljö och plånbok

Skattkistan är öppen tisdagar 13:00-18:00.  Välkommen.

5. Du kan bidra med mat, hygienartiklar mm till de enskilda kyrkornas skafferier.

Detta delas ut varje vecka till människor som är i behov. Förslag: bröd, pasta, konserver, bindor, tvättmedel, toapapper, schampo, balsam, duschcreme, lördagsgodis.  I Norrstrandskyrkan efterlyses en tacokasse till fredagsmyset, skänk gärna en kasse med torrvaror.
Ta kontakt med diakonen i din kyrka via expeditionen: 054-14 14 00, karlstads.pastorat@svenskakyrkan.se

6. Har ditt barn fått dubbla presenter i present? Kanske känner du någon som har en affär som kan avvara artiklar som gått sönder i den yttre förpackningen och som därför inte kan säljas vidare? Lämna in det till Skattkistan.

som tar det till sitt presentförråd som består av nya presenter eller nygamla i god kvalitet som barn i utsatta familjer eller deras föräldrar får hämta när de är bjudna på kalas. Då slipper de tacka nej till kalaset för att det inte finns pengar till present!

7. Du kan också skänka t.ex varma vinterkläder till Karlstads kyrkliga Stadsmission och Ria.