Foto: Marie Lundström

Food truck byggdes som integrationsprojekt

Nyhet Publicerad Ändrad

Under sommaren har fem killar haft ett sommarjobb av det lite ovanligare slaget: de har byggt en food truck - på cykel! Den ska användas av Karlstads pastorat för att kyrkan ska kunna bli lite mera mobil.

Foto: Marie Lundström

De fem killarna, alla med ursprung i Afghanistan, är med i en av kyrkans ungdomsgrupper. När idén om food truck-cykeln kläcktes av diakon Miriam Pettersson tyckte Najibollah Heidari, Mohammad Jafari, Hussein Muhebi, Sultan Hosseini och Hassan Moradi att idén lät bra.

Många lärorika timmar

De flesta läser på gymnasiet och är inte så vana vid att jobba praktiskt så som det har blivit med cykeln. Men de har lagt ner drygt 140 arbetstimmar på bygget och även om det har varit många hinder på vägen så tycker de att hela resan har varit intressant och rolig.

Hussein Muhebi studerar på IT-programmet och är glad att nu ha fått prova på att måla, sy och göra plåtarbeten.

- Det kan vara lättare för mig att få jobb med något praktiskt efter gymnasiet. Jag omfattas av gymnasielagen och måste få ett jobb snabbt för att få stanna i Sverige, säger Hassan.

Den otroligt fina ombyggda cykeln är utrustad med grill, gasol och kylskåp med mera. Tanken är att den framöver ska användas när kyrkans personal eller volontärer behöver komma ut och servera korv eller liknande - en passande lösning inte minst i coronatider.

Food truck-cykeln överlämnades högtidligt vid en morgonbön i Domkyrkan på FN-dagen den 24 oktober. Foto: Marie Lundström