Fastetid

Nyhet Publicerad

Under 40 dagar före påsk (utan att räkna söndagarna) pågår fastan. En tid då kristna över hela jorden väljer att göra förändringar som hjälper till att fokusera på Gud och medmänniskor. Här får du några tips.

Fastan, i kristendomen, pågår i 40 dagar och är en förberedelsetid inför påsk. Fastan är en tid som i kyrkan präglas av allvar, eftertänksamhet och stillhet – en period när vi kan fundera över hur vi lever våra liv och hur världens liv ser ut.

Att fasta innebär att jag avstår från något. Avstå för att ge plats åt något annat – andra tankar, andra sätt att se, andra sätt att uppleva vardagen och världen. Fastetiden kallas för ”Kärlekens väg” – det är en period av andlig förnyelse, när vi har möjlighet att i tanke och handling ställa oss nära det Jesus gjorde under sitt liv.

Vi lever i en tid av överflöd, kanske behöver vi fasta, kanske behöver vi avstå, för att kunna rikta våra liv mot det som är verkligt viktigt för oss och för världen. Kanske kan fastan idag öppna våra ögon och hjärtan mot varandra. Kanske kan fastan hjälpa oss att göra världen bättre.

Du som vill fasta…

Att fasta behöver inte betyda att du avstår från att äta. En kristen fasta kan lika gärna vara att avstå från tv-tittande, godis, alkohol, kött, sociala medier, animaliska produkter, bilkörning, sminka sig eller något annat. Avstå från något som så du får tid och utrymme att tänka inåt istället.
En kristen fasta kan också handla om att avstå från något för att spara pengar. Pengarna kan sedan gå till någon som behöver dem bättre än du gör.

Du kanske tänker att fyrtio dagar är en lång tid. Kanske är det en utmaning du behöver eller så är det för långt. Börja med att prova en vecka, sedan kanske du vill fortsätta. Mycket i våra liv är sådant som går att leva utan och som vi mår bra av att slita oss bort ifrån ett litet tag. Du kanske får insikter du inte fått annars, vem vet?

Här hittar du några tips inför fastan

Om du har svårt att bestämma dig för vilken förändring du vill göra under fastan - vilken vana du vill bryta, eller skaffa - finns några tips här nedanför.

Skriv tacksamhetsdagbok

Prova att varje kväll skriva ner några saker du är tacksam över. Det är ett sätt att träna sin hjärna att se det positiva och uppmärksamma det som är viktigt i livet. Det är en skön känsla att somna med. Efter 40 dagar kommer listan förmodligen att vara lång.

Här kan du läsa mer om varför tacksamhet är bra för oss.

Träna omtanken - Gör en fastelåda

I en fastelåda lägger du ner en sak varje dag. Det kan vara en peng, något någon annan skulle kunna ha bättre användning för, något du vill ge bort, något du har för mycket av eller kanske en lapp med ett löfte om att ge bort tid.

När fastan är över tar du din låda och skänker det som du samlat. Då får du både visa omtanke och vara tacksam över det du har.

Träna på att be - ett samtal med Gud

Att be är ett bra sätt att umgås med en Gud som vill lära känna oss bättre. Det behöver inte vara komplicerat. Inte ens ord behövs ibland. Men om man känner sig osäker eller vill ha lite stöd kan man läsa i bibeln, i psalmboken eller andaktsböcker.

Man kan också surfa till bönewebben där det redan flera hundra tusen böner som andra skrivit. Där kan du hitta en bön som du också kan använda.

Du kan också testa att be genom att få hjälp med att hitta orden. I Jesuiternas ”Heliga rum” kan du varje dag få en stund med böner och bibeltext.

Läs Bibelns texter om påsken

Sätt undan en stund varje dag då du läser en bit i bibeln. Här finns en bibelläsningsplan för hela fastan. Ett tips är att läsa Bibeln sakta och fundera över vad som står. Där finns också frågor att fundera över i samband med läsningen.

Ta en köpfri månad - eller två

Försök att klara dig utan att köpa saker under en period. Om det inte är absolut nödvändigt förstås. Att inte handla hjälper oss att ta vara på det vi har och hitta nya lösningar som vi inte tänkt på förut.
I konsumtionspyramiden hittar du flera saker att prova innan du köper helt nytt. Gott för plånboken såväl som jordklotet.

Lyssna på kloka ord

I P1s morgonandakten finns varje dag nya kloka ord att lyssna till. Bestäm dig för en stund när du lyssnar på andakten (7-10 minuter) och stäng av allt annat då.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

fakta

Fastan inleds alltid på en onsdag, Askonsdagen, men inte på samma datum varje år. Det är när påskdagen infaller som styr när fastan inleds. Och påsken firas den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen. I år är Askonsdagen den 6 mars.

I kyrkan är fastan synlig i särskilda gudstjänstordningar, böner och i liturgin. Fastans färg är lila eller blå och syns i kyrkorummets textilier. Färgen står för fasta och bot, det vill säga att ångra sig och erkänna sina fel, få Guds förlåtelse och gottgöra de fel vi gjort.