Alla får plats: Välkommen till kyrkan!

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu är så gott som alla mötesplatser och grupper i gång igen efter pandemin. Välkommen!

Vikentryggheten - daglig telefonkontakt för ensamma äldre

Det finns många äldre personer som är så pass ensamma att de inte har någon daglig kontakt med andra. I Vikenkyrkan finns en verksamhet – Vikentryggheten – som ser till att en grupp äldre får daglig kontakt genom en telefonkedja.

Fristad för funkisfamiljer

Kyrkan ska vara en öppen mötesplats för alla. Oavsett vilka vi är eller hur vi funkar, oavsett våra yttre eller inre förutsättningar. Sedan i höstas finns gruppen Minihopp i Norrstrandskyrkan. Den riktar sig till familjer med barn i alla åldrar med särskilda behov. Här sätts normerna av de som medverkar.

Varför finns kyrkan på universitetet?

Alldeles intill Café Gläntan i hjärtat av Karlstads universitet ligger Universitetskyrkan tillsammans med Studenthälsan. Många tusen studenter och anställda rör sig i området varje dag.

Ett litet barn spelar på en tamburin som ligger på en röd matta. Andra barn och vuxna sitter runt omkring.

Barn & familj

Det finns många mötesplatser för föräldrar och barn i kyrkan. Både öppen verksamhet där man kommer när man kan och grupper som ses mer regelbundet.

En grupp människor går runt i en stor ring och håller hand.

Vuxenverksamhet

Samtal. Skratt. Omtanke. Glädje. Gemenskap har många fördelar. Leta här efter en grupp som passar dig.

Närbild på coronavirus.

Restriktionerna borta efter 9 februari

Från och med 9 februari lyfts nästan alla restriktioner pga coronaviruset. Efter det finns inga krav på vaccinationsbevis eller tak på antal deltagare till kyrkorna. Med omtanke om varandra hjälps vi dock fortfarande åt så att gudstjänster och verksamheter är säkra platser för alla och vi stannar självklart hemma vid sjukdomssymtom.

Några konfirmander med likadana pärlarmband sträcker fram händerna.

Ungdom & konfirmand

Livet är ett äventyr! Särskilt när man lever det med härliga människor! Här finns ungdomsgrupper och information om ledarutbildningen du kan gå efter konfirmationen.

Några ungdomar spelar rundpingis inomhus.

Svenska kyrkans unga

Vårt ungdomsförbund har en verksamhet som har plats för alla. Från årskurs sju är du välkommen till dagar med skoj, lek och allvar.

Skattkistan - kläder som är bra för miljö och plånbok

Skattkistan är öppen tisdagar 13:00-18:00.  Välkommen.

Sopptallrik med änglar runt kanten.

Fika och soppa

Näring för kroppen och gemenskap för själen. Att dela en måltid är det perfekta sättet att lära känna andra människor. Att fika eller äta soppa kostar inget hos oss men du får gärna lämna en frivillig gåva.

Våra kyrkor och kapell

Här hittar du historik och bilder på kyrkorna i Karlstad. Du kan också öppna panoramabilden och se dig omkring i kyrkorummet.

Körer och musik

I Karlstad finns ett stort antal körer för alla åldrar och olika musiksmaker. Ta kontakt med församlingen där kören håller hus ifall du vill ha mer information.

Ett par i rödsvarta kläder gifter sig.

Vigsel - kärlekens högtid

Bröllop är fest. Ett minne för livet. Inte bara för dem som gifter sig utan också för släkt och vänner.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.

Dopet - livets första fest!

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet – hur det än är, välkommen till dop! Här kan du boka doptid direkt på webben.

#konfakarlstad 23/24

Ett år med konfa! Nya insikter. Nya kompisar. Nya åsikter och upplevelser. Vi pratar om livet och utmaningarna, kärleken och engagemanget, Gud, dig själv och världen. Häng med på ett härligt konfaår!

Gudstjänst

Gudstjänstlivet präglas av årstiden och kyrkoårets variation. Här finns plats för barnens musikaler, brusande orgelmusik och mäktig psalmsång, körer och instrumentalister. Det finns också möjlighet till stillhet och bön.

Kyrkans egen app - Kyrkguiden

Kyrkguiden är vår app där du alltid kan se aktuellt kalendarium. I kyrkguiden kan du spara dina favoritkyrkor och hålla koll på vad som händer i just dem.

Två män samtalar i kyrkbänken.

Omsorg och stöd

Här hittar du en samtalspartner. Ibland tar livet oväntade vägar och vi ställs inför frågor som man kan behöva samtala med någon om.

Meditation, vandring och dans

Ibland behöver tro och bön uttryckas med kroppen. Väldigt stilla eller med mycket rörelse. Alla uttryck har sin tid.

Kontakt

Vill du ha kontakt med någon i kyrkan, boka dop, vigsel eller begravning. Prata med oss!

Bli medlem i Svenska kyrkan

Tack vare våra medlemmar kan vi hjälpas åt att göra världen till en bättre plats. Vare sig det gäller barngrupp, körkonsert, socialt arbete med hemlösa, bibelgrupper, café eller sopplunch är du viktig. Det är genom varje möte vi förändrar världen.

Bli volontär

I Svenska kyrkan behövs frivilliga insatser. Du kan göra skillnad för andra människor och dig själv.

På ett mötesbord står en bärbar dator uppslagen. Papper och pennor ligger utspridda framför mötesdeltagarna.

Våra förtroendevalda

Det är de förtroendevalda som är medlemmarnas officiella representanter i kyrkans arbete på olika sätt. Du kan också bli förtroendevald!