Om Nyeds kyrka

Nyeds kyrka ligger alldeles intill Molkoms tätort invid Molkomsjön. Det är en röd korskyrka i trä och vacker interiör från 1700-talet. Församlingshemmet ligger på andra sidan stora vägen, lite närmre centrum.

Adress till kyrkan: Kyrkvägen 1, Molkom
Adress till Nyeds församlingshem: Klockarevägen 5, Molkom

Sittplatser: Maximalt antal personer som får vistas i kyrkan samtidigt, inklusive personal är 300 st. Brudkammare och toalett finns för förberedelse.
Instrument: Orgel på läktaren och flygel i koret. I koret finns dessutom Karlstads stifts äldsta orgel.
Ljudanläggning: Ljudanläggning med möjlighet till tal och sång. Vi får inte spela streamad musik (Spotify finns numera bara för privatpersoner och får inte användas i offentlig miljö), däremot spelar vi gärna musik från original-CD.
Lokal för dopfest: I församlingshemmet på andra sidan stora vägen finns 4 barnstolar. Köket är utrustat med: Porslin, glas, bestick uppläggningsfat, kaffebryggare, vattenkokare kaffetermosar, grytor.
Övrig info: Nyckel hämtas på pastorsexp Klockarevägen 5 Molkom
Kontaktperson: Kyrkvaktmästare Lars Johansson, tfn. 054-14 19 18, johan.norgren@svenskakyrkan.se

Panorama - se kyrkan som om du var där

Klicka på bilden för att öppna panoramat.

Klicka på bilden för att öppna panoramat.

Kyrkohistoria

Detta är den tredje kyrkan på samma plats. De två tidigare har brunnit ned p.g.a. åsknedslag. Kyrkan invigdes 1706 och är en s.k. korskyrka av trä. Kyrkorummets innerväggar är liggande timmerstockar. I kyrkan finns flera inventarier från 1700-talet, bl.a. predikstolen, altaruppsatsen och kyrkans kororgel. Kyrkan har inget torn med klockor, utan en helt fristående klockstapel, även den från 1700-talet.

Namnet Ed betyder smal landtunga mellan två vattendrag, här mellan Borssjön och Molkomssjön. Att socknen heter nyed och inte bara Ed beror på att det inte skulle förväxlas med det Ed som redan finns vid Grums.

Nyeds kyrka är den tredje i ordningen som är byggt på samma plats. När den första kyrkan byggdes vet man inte riktigt (mellan 1593 och 1608). Oavsett när den första kyrkan byggdes blev den inte kvar många år eftersom den brann ner på grund av ett blixtnedslag den 10 juli 1643.

I tron att blixten inte slår ner på samma ställe byggde församlingen en ny kyrka på samma plats. Men natten mellan 29 och 30 juni 1702 slog blixten ner igen och den brann ner. Det enda som idag finns att se från den andra kyrkan finns i det sydöstra hörnet där väggen är utkragad.

1703 började man bygga den tredje kyrkan på Ed. Kyrkan är en korskyrka av trä och sockeln som kyrkan vilar på är uppbyggd av stenar från traktens berggrund. Kyrkan är klädd med rödfärgade spån och taket är klätt med tjärad spån. Det tog omkring tre år innan kyrkan var klar för invigning 12 juni 1706.

Interiör

I kyrkan finns tre läktare. De två som finns i norra och södra korsarmarna har sett likadana ut sedan kyrkan byggdes. Läktaren längst bak i kyrkan kom att bli orgelläktare. Den har under åren anpassats efter att orgeln byggts ut.

I kyrkan finns två orglar, en gammal kororgel (se bild på dopfunten nedan) och den större orgeln som finns på bakre läktaren. Kororgeln är tillverkad 1707 av Elias Wittig och kom till Nyeds kyrka 1725. 1881 såldes den till Molkoms folkhögskola. Där användes den fram till 1897 då Nordiska muséet tog hand om den. 1959 återinvigdes orgeln efter renovering. Då deponerade Nordiska muséet orgeln i Nyeds kyrka. Den stora orgeln på läktaren används mest idag. Den är från 1881 (efter förslag från E.A. Setterquist, Örebro). Orgeln hade från början 10 stämmor men har i omgångar förstäkts med ytterligare 13,5 stämmor plus ett ekoverk.

Altartavlan är gjord i barockstil 1717 och troligen utformad av Börje Löfman. Han var en av karolinertidens stora bildhuggare.

Det centrala på altartavlan är Kristus på korset. Över står de ord som Pilatus lär sätta upp på Kristi kors: INRI (Jesus från Nasaret, judarnas konung). På sidorna om kristus finns de fyra evangelisterna. Från vänster är det Markus med lejonet, Matteus med ängelsn, Lukas med oxen och Johannes med örnen.

Vid korsets fot finns en döskalle med korslagda ben. Symbolen vill visa på att Kristus segrar över döden. Den målning som är placerad under korset beskriver den heliga Nattvardens instiftande (av Johan Aureller 1718).

Överst på alstaret finns en medaljongbild som skildrar uppståndelsen. Bilden är omgiven av rikt snidade och förgyllda ornament samt två kvinnofigurer av trä.

Dopfunten är av trä och tillverkades på 1700-talet. Ljusstaken är ritad och tillverkad av Oskar Karlsson, Molkom.

Precis som altartavlan så är antagligen också predikstolen tillverkad av Börje Löfman. Den målades 1721 och har en rik utsmyckning. Här kan man också se "Lammet och klotet" som tidigare krönte alstartavlan. Dörren upp till predikstolen är från 1707.

Om Nyeds kyrka

Alster-Nyedsbygdens församling

Församlingen med både landsbygd och tätort som innefattar de vackra kyrkorna i Älvsbacka, Alster och Nyed med församlingshem. Alla är välkomna.

Välkommen till Karlstads pastorat

Svenska kyrkan engagerar många människor i Karlstad. Körsångare, cafégäster, bullbakare, barn och föräldrar, konfirmander, frivilliga, pilgrimer, dansare och många andra. Läs om vår verksamhet här.