Lucka 1: Fredsljuset från Betlehem i Domkyrkan

Fredsljuset tänds i Födelsekyrkan i Betlehem – på den låga som har brunnit där sedan år 565. Inför varje jul sprids lågan över världen med ett fredsbudskap. Här kan du se när fredsljuset kom till Karlstads domkyrka genom en grupp scouter på första advent i år.

Scouterna Walter Hallgren, Malte Widing, Matilda Andersson Kåwe och Lauri Kariis från Västerstrands scoutkår bär in ljuset vid en högtidlig liten cermoni i Festmässan på första advent.

Fredsljusets syfte är att förmedla ljus, värme och en julhälsning. Varje år förs lågan från Betlehem till Österrike, och därifrån distribueras den ut över Europa och världen med hjälp av scouter och gillescouter, med tåg, bil, och andra transportmedel. Traditionen sträcker sig bakåt till 1986, då det första Fredsljuset hämtades i Betlehem.

Lågan förvaras sedan 2016 hos nunnorna på Karmeliterklostret i Glumslöv. Den lågan tänder de lyktor som skall distribueras ut i landet vid en ceremoni i Helsingborg.

Scouter och gillescouter hjälps sedan åt med distributionen, som körs i stafett genom landet. Lågan hålls brinnande hos olika lyktvakter runt om i landet. En distributionslista finns utlagd på Fredsljusets hemsida där orter, kontaktpersoner och lyktvakter är angivna. Scouter, gillescouter och de som så önskar kan hämta sin låga hos lyktvakten.

Tillsammans med Fredsljuset följer också ett Fredsbudskap skrivet av olika personer år från år, detta är årets budskap.

Källa: gillescouterna.se/fredsljuset/