Bibelberättelsernas hus

I det här huset får bibelberättelser komma till liv genom teater och musik. Senaste uppsättningen är "Maria Magdalena" som är en historia kring denna viktiga kvinnogestalt.

Bibelberättelsernas hus - bakgrund

Liksom Astrid Lindgrens sagor är kärnan i Junibackens sagovärld i Stockholm, är bibelberättelserna grunden i Bibelberättelsernas Hus i Karlstad. 3 mars 2013 öppnades dörrarna i samband med premiären av ”Den förlorade sonen”. Projektet håller till i Barnens Katedrals nybyggda lokaler på Kroppkärr.

Här iscensätter vi och gestaltar olika bibelberättelser. Västanå Teater skriver manus och regisserar samt står för scenografi, koreografi, och kostymidé. Hela personalen, 7-8 personer, från Barnens Katedral, skådespelar och står för musik och kostymproduktion.

Följ oss på Facebook

På vår sida kan du följa förberedelserna och se vad som händer. Gilla gärna!

Här startade det

2010 inleddes ett samarbete med en proffessionell teater, Västanå Teater i Sunne. Med hjälp av svenska kyrkans kulturstipendium.

Idén till Bibelberättelsernas hus föddes när Kerstin Andeby deltog i en kulturverkstad för kyrka och teater som var sugna på att lära av varandra. Kerstin kom fram till att hon ville skapa ett likande koncept för bibelberättelser som Junibacken i Stockholm för Astrid Lindgrens berättelser. När hon kom hem tog Kerstin kontakt med Leif Stinnerbom på Västanå Teater som hon tidigare hade pratat med ett eventuellt samarbete. Även personalen i Barnens katedral tände på idén. Det gjorde också Ingrid Emanuelson, vice ordförande i Norrstrands församlings kyrkoråd.

2011 blev det möjligt att utveckla samarbetet mellan kyrka och teater. En tioårsplan gjordes, där vi arbetade med en större uppsättning om året där ca 20 föreställningar ingår.

2012 tilldelades projektet ett kulturstipendium från Svenska kyrkan och då kunde Kerstin Andeby och Leif Stinnerbom börja planera Bibelberättelsernas Hus. Senare tillkom även Jakob Hultcranz Hansson som regissör.

Föreställningar

Första föreställningen "Den förlorade sonen" sågs under 2013 av ca 2000 personer. Uppförandet av ”Den förlorade sonen” var ett samarbete mellan Norrstrands församling, Västanå Teater och Sensus. Under 2014 gjordes denna föreställning på olika platser runt om i landet.

2014 års föreställning "Sista måltiden - Judas", gavs i 9 föreställningar.

2015 skrev personalgruppen själva en uppsättning utifrån påsken: "En påskberättelse". Genom drama och musik får man uppleva påskens historia från getsemane till uppståndelsen.

2016 har "Vägen" premiär - en förestållning utifrån berättelsen om den barmhärtige samariern.

Upplevelserummet

Parallellt med föreställningarna finns en vision om att bygga upp fasta miljöer både extreriört och interiört, där man kan vandra omkring och uppleva bibelberättelser året om.

2015 invigdes ett upplevelserum där man kan uppleva olika aspekter av berättelsen om den förlorade sonen med olika sinnen och metoder.