Unik renovering

Regn, vind och frost har genom årens lopp nött ner fasaden på Aspö kyrka. Nu har en unik renovering genomförts. 9.000 handgjorda tegelstenar har importerats från Tyskland. Sedan har man ersatt de dåliga stenarna en efter en.

-Vi började med att plocka bort några stenar från kyrkan och skickade ner dem till tegelbruket utanför Berlin. De levererade sedan 500 stenar till oss så vi kunde göra en provyta. Det såg bra ut men vi fick justera storleken en aning, berättar Ulf Larsson, fastighetsansvarig i Svenska kyrkan Karlskrona och projektledare för renoveringen. Det är viktigt att tegelstenarna i form och färg liknar de som redan finns på kyrkan. Annars skulle man tydligt se vilka ytor som bytts ut.

-Varje tegelsten är handslagen, precis som man gjorde för hundra år sedan, förklarar Ulf Larsson.

Att hitta ett tegelbruk som kunde åta sig jobbet blev ett projekt i sig.

-Efter att ha finkammat hela Sverige kom vi slutligen i kontakt med puts- och tegelexperten Krister Berggren i Stockholm, som tipsade oss om Glindows tegelbruk i Tyskland.

De cirka 9000 tegelstenarna (25 ton tegel) tillverkades speciellt för Aspö kyrka, fraktades med lastbilar till Sverige och sedan med Aspöfärjan till Drottningskär. En efter en har stenarna sedan bytts ut på kyrkan.

Ett nytt plåttak har lagts, tornet har fått nya drag- och midjejärn samt blivit omputsat invändigt, tornluckorna har bytts ut och som kronan på verket är kyrktuppen nyblästrad, nymålad och säkert tillbakamonterad i all sin glans. Det enda som återstår är att måla plåttaket. Detta kommer att ske under våren, så snart det är tillräckligt torrt i luften.

-Det är verkligen en unik renovering som genomförts och vi är mycket nöjda med resultatet. Nu kommer Aspö kyrka att stå emot väder och vindar ute på ön i många, många år framöver, säger Ulf Larsson.

Renoveringsarbetet är planerat av byggkonsultfirman WSP och utfört av PEAB. Den totala kostnaden uppgick till 3,5 miljoner kronor.

Fotnot: Aspö kyrka är byggd i nygotisk stil och stod klar 1891. Det ursprungliga teglet, som fortfarande täcker stora ytor av fasaden, tillverkades på Nättraby tegelbruk och fraktades till Drottningskär med lastekor.

Text och bilder: Charlotta Bäckström