Foto: Leif Helge

Skogskyrkogården

Kyrkogården tillhör en av de tidigast anlagda skogskyrkogårdarna i Sverige och räknas som en av norra Europas vackraste och mest natursköna

Se dig omkring på Skogskyrkogården med 360 kamera

Vägbeskrivning:
Skogskyrkogården är centralt
belägen på Rävåskullen intill korsningen
Badstugatan / Kyrkogårdsgatan.

Skogskyrkogården:
Antal gravar 3060

Karakteristiskt för kyrkogården är de sluttningar och raviner med en nivåskillnad överstigande 25 meter som bildats av inlandsisen. Bygdens industrier har under åren kommit att sätta sin prägel på Skogskyrkogården.
Bland annat kan nämnas att de flesta av offren från den svåra olyckan vid krutbruket i Björkborn den 17 december 1940 är begravda i den norra dalen.

År 1903 fick länsträdgårdsmästare O F Holmsten uppdraget att utarbeta ett förslag till ny kyrkogård på Rävåskullens östra sluttning. Kyrkogård och kapell stod klara 1908 och invigningen förrättades av biskop J A Eklund.

År 1903 fick länsträdgårdsmästare

Kyrkogård och kapell stod klara 1908 och invigningen förrättades
av biskop J A Eklund. Skogskyrkogården speglar den naturromantiska inställning till parkanläggningar som florerade kring sekelskiftet.
Kyrkogården är anlagd i ren naturmark, en nord- sydgående rullstensås.

Rävåskullen är genomskuren av djupa raviner s.k. dödisgropar.
Dessa bildades då stora ispartier låg kvar när inlandsisen drog sig
tillbaka. När ispartierna sedan smälte skapades ravinerna i rullstensåsen.

På kyrkogården har man på ett naturligt sätt utnyttjat befintliga sluttningar och raviner och knutit samman kyrkogårdens olika kvarter med smala slingrande vägar och trappor.
Karakteristiskt är beståndet av stora granar på området. Nivåskillnaden mellan den högst och lägst belägna gravplatsen överstiger 25 meter.

Bygdens industrier har under åren kommit att sätta sin prägel på
Skogskyrkogården. Den 17 december 1940 hände en svår olycka vid krutbruket Björkborn och de flesta offren är begravda i den norra dalen.
År 1982 togs klockstapeln i bruk och år 1983 invigdes en minneslund,
belägen nära kapellet.
Idag finns både kistgravar och urngravar på kyrkogården.