Lunedskyrkan

Lunedskyrkan

Sommarkyrkan, vackert belägen vid kanalen

Se dig omkring i Lunedskyrkan med 360 kamera

Vägbeskrivning.

Vägbeskriving:
Väg 237 mot FIlipstad, 13 km från Karlskoga.

Lunedskyrkan ligger vackert på landtungan mellan de två sjöarna Alkvettern och Lonnnen, alldeles vid Bergslagskanalens kant. Här har man båtar, djur och natur alldeles vid knuten. Namnet Lunedet kommer från att man förr lunnade, alltså släpade timmer över edet, landtungan mellan sjöarna Lonnen och Alkvettern.

Historisk plats

Lunedskyrkan står på historisk mark. Den gamla eken vid slussen i Lunedet kallas också för Kungseken, för det sägs att det var här som hertigarna Karl och Johan konspirerade mot sin bror, kung Erik den XIV, på 1500-talet. Hertig Karl, som senare blev kung Karl den IX, var den som sedan gav Karlskoga sitt namn.

"Gamla" Söderkyrkan

Lunedskyrkan är en så kallad vandringskyrka, vilket innebär att den kan plockas ner och flyttas relativt enkelt. Ursprungligen byggdes den 1969 på Skogsrundan inne i Karlskoga, men när man på 1980-talet behövde en större och mer funktionell kyrka där, såg man sig om efter andra användningsområden för den lilla vita träkyrkan. I samråd med kommunen bestämdes det att kyrkan skulle flyttas till Lunedets friluftsområde strax nordväst om staden.

Invigd av biskop Ingebrand

Den 3 juni 1985 skedde så invigningen av dåvarande biskopen Sven Ingebrand. Redan från början har Lunedskyrkan haft en ekumenisk prägel, och vid invigningen medverkade präster och pastorer från de flesta kristna församlingarna i staden.

Sveriges vackraste altartavla?

Lunedskyrkan är en mycket uppskattad vigsel- och dopkyrka. Här har man också fullsatta sommargudstjänster varje söndagskväll under sommaren, och samlingar bl. a. för de boende på Karlskogas servicehem under veckorna.

Många säger att kyrkan har Sveriges vackraste altartavla, och det förstår man så fort man kommer in i kyrkan. Hela väggen bakom altaret är av glas, och det känns som om man står på ängen utanför med den vackra vyn ner mot vattnet. Här betar kor och kalvar fridfullt, och kommer ofta fram och tittar in genom fönstren när något händer i kyrkan.