Bra att veta om konfirmation

Gruppinformation, kontaktuppgifter och anmälningsblankett hittar du här

OBS!
Det har trasslat med bekräftelser vid anmälan. Men vi vill förtydliga att alla som anmäler sig till konfirmation får en plats hos oss i våra grupper!
Välkommen att kontakta oss vid frågor.

Kontaktperson:
Karolina Strandell Rongedal
Barn- och ungdomspräst
SMS-kontakt: 070-660 12 51
karolina.rongedal@svenskakyrkan.se

Veckogrupp 2023/24

Information, kontaktuppgifter och anmälan

Månadsgrupp 2023/24

Information, kontaktuppgifter och anmälan

Konfirmation

Vem är jag? Talar Bibeln sanning? Vad vet man om Gud, egentligen? Vem är Jesus och vad sa han? Vad är meningen med mitt liv? Varför finns det så mycket ont i världen? Vad är rätt och vad är fel? Vad vill Gud i mitt liv?

Många frågor

Frågor och funderingar går vi alla omkring och bär på - det är en del av att vara människa. Speciellt under tonårstiden spelar dessa frågor en viktig roll. Här hos oss träffar du andra ungdomar i din ålder som kanske bär på samma frågor.

Konfirmationsläsning

Konfirmationen är ett erbjudande till alla som är nyfikna på vad den kristna tron är och står för, men alla frågor som finns i ditt liv är välkomna. Din tid som konfirmand avslutas med en konfirmationsgudstjänst under våren.

Att vara konfirmand och konfirmandförälder

Att gå in i konfirmandläsningen är att ta del av en överenskommelse:
vi lovar att göra din konfirmandläsning till en intressant och rolig tid - ett minne för livet. Du lovar att komma till våra samlingar.
Där kommer du som konfirmandförälder in! Du spelar en viktig roll genom att stötta din ungdom i att komma iväg till träffarna (vi minns alla hur svårt det var att komma upp på morgnarna under tonåren…)

Inför starten kommer du som förälder att kallas tillsammans med konfirmanden till ett informationsmöte.

Om du inte är döpt...

... när du börjar konfirmandläsa kan du bli det senare. För att konfirmeras måste du vara döpt - eftersom konfirmationen är bekräftelsen på dopet.
När tiden är inne, oftast runt påsk, firar vi en dopgudstjänst med alla som inte döpts som små. Det brukar vara jättefint - och ett minne för livet! Om du inte skulle vara medlem i Svenska kyrkan när du börjar hos oss är du välkommen ändå. Men för att konfirmeras måste du vara medlem.

Kontakta oss:
e-post: karlskoga.forsamling@svenskakyrkan.se