Bra att veta om vigsel

Hindersprövning

För att vigseln ska kunna genomföras ska ”Intyg om hindersprövning”
överlämnas till tjänstgörande präst före vigseln. Intyget beställer ni hos Lokala skattemyndigheten och det gäller i 4 månader.
Se www.skatteverket.se

Vilken präst ska viga?

Församlingens präster har ett rullande schema som sätts varje termin. När ni bokar vigsel erbjuds ni den präst som tjänstgör det datumet. Vill ni ha en viss präst är det viktigt att kontrollera att han/hon är ledig, prata med bokningen, tfn 0586-688 00. För att lära känna våra präster rekommenderar vi att ni besöker någon av våra gudstjänster.

Vigselsamtal

Innan vigseln hålls alltid ett vigselsamtal. Det kan äga rum antingen i kyrkan eller hemma hos brudparet. Under vigselsamtalet planerar präst och brudpar vigseln. Vilka texter ska man välja, hur ska löftena låta, vem gör vad och när?

Vad kostar en vigsel?

Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt till vigsel enligt Svenska kyrkans ordning om det inte föreligger hinder för äktenskapet enligt svensk lag. Om någon av de blivande makarna är medlem i Svenska kyrkan kostar det ingenting. Medlem i Svenska kyrkan kan välja vilken kyrka som helst i landet utan extra kostnad. Församlingarna ersätter då eventuella kostnader sinsemellan, så kallad clearing.

Musik

Önskar ni speciell musik och/eller ackompanjemang till sångare är det viktigt att ni tar kontakt med musikern i god tid.
Uppgift om vem som ska spela får ni på församlingsexpeditionen. I våra kyrkor finns både orgel och flygel och våra musiker kan, om de får tid på sig, spela det mesta som passar i en vigselgudstjänst.

Riskastning eller inte?

Vi rekommenderar bröllopsgästerna att undvika ris. Vi tipsar istället om vita solrosfrön eller såpbubblor!

Kontakta oss:
e-post: karlskoga.forsamling@svenskakyrkan.se