Bra att veta om dop

Klänningar för kostnadsfri utlåning.
Se bilder längst ner på sidan.

Besöksadress: Församlingsexpedition Kungsvägen 39.
Telefon:  0586-688 00.

Bra att veta

Med dopet kommer barnet att tillhöra Svenska kyrkan och bli en del av gemenskapen i församlingen och i en världsomspännande kyrka.

Var ute i god tid
Räkna med att det tar mellan fem till nio veckor från bokning till dop.

Kostnadfritt
Att döpas i Svenska kyrkan kostar ingenting. Administration och ceremoni med präst, musiker, vaktmästare och kyrkolokal är kostnadsfritt. Det finns också möjlighet att utan kostnad boka mottagningslokal för dopkaffe i någon av våra församlingssalar.

Kläder
Det behövs inte några speciella kläder men man får mycket gärna låna dopklänning av församlingen.

Planering
Efter bokningen planeras dopet tillsammans med den präst som ska döpa barnet. Tillsammans går man igenom ceremonin. Dopet är en stor glädjefest och då är det extra trevligt när hela församlingen får vara med och dela glädjen vid söndagens högmässa. Det kan också firas tillsammans med andra vid en dopgudstjänst, vid ett drop in dop eller vid ett enskilt dop. Det går att vänta med dopet. När du är med i Svenska kyrkan antecknas barnet i vårt register i väntan på dop. När dopet sedan sker, blir barnet en del av gemenskapen i Svenska kyrkan. Dopet ären stor källa till glädje. Jesus Kristus och den helige ande ger kraft och är alltid med den som döps.

Välkommen att göra dopet till en minnesvärd fest

Kontakta oss:
e-post: karlskoga.forsamling@svenskakyrkan.se