Vi sår frön - illustration grodd

Vad gör vi?

En kyrka där människor finns. Genom gemenskap, lek, skapande, musik, omtanke, över en bit mat eller kopp kaffe är vi en mötesplats för alla. Vi finns för dig i glädje och sorg, från födsel till död, i kyrkan, på stan, i skolorna, där du bor och på sjukhuset.

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör eller ha gemenskap. I Svenska kyrkan finns det plats för alla.

Du har säkert någon gång i ditt liv kommit i kontakt med Svenska kyrkan. Kanske vid en av livets stora händelser, som dop, konfirmation, bröllop eller begravning. Eller i skolan, på sjukhuset, på stan eller genom att du har hört något om oss. Du är välkommen till kyrkan oavsett om du är medlem eller inte.

Förutom de kyrkliga handlingarna som dop, konfirmation, bröllop och begravning gör vi mycket mer.

Vi är ett pastorat med tre vackra kyrkor, en församlingsverksamhet och en begravningsverksamhet. Den sistnämnda är ett myndighetsuppdrag. Begravningshuvudmannen, vi, ansvarar bl.a. för att tillhandahålla gravplats, gravsättning, kremering och lokal för begravningsceremoni. Begravningsverksamheten ansvarar för att ta hand om våra kyrkogårdar, året runt.

I vår församlingsverksamhet är du välkommen äldre som ung, medlem som icke-medlem, en gång eller flera gånger.

Hos oss kan barn leka, träffa kompisar, sjunga, dansa, pyssla, skratta och busa. Våra barngrupper sträcker sig från en grupp där vuxna får följa med till grupper dit barnen går själv som en fritidsaktivitet.

För ungdomen är vi platsen som förstår och finns där för att stötta i alla frågor som en ung människa kan ha. Hen kan komma till oss och bara hänga.

Vi är en mötesplats där du kan umgås, prata, få stöd och tröst eller bara ta en fika och njuta av en vacker kyrkomiljö. I våra körer har du möjlighet att utmana dig själv, sjunga ut och skapa nya bekantskaper.

Vi kommer till dig. Under läsåret är våra pedagoger ute på skolorna och berättar om bl. a. Skapelseberättelsen. Våra diakoner kommer hem till dig. Vår sjukhuspräst finns på Lasarettet i Karlshamn för både patienter, dess anhöriga och personalen. Vi har även en präst på länets universitet, BTH, som finns där för studenter och personal.

Vi tar hand om kyrkorna, ser till att det värdefulla kulturarvet tars hand om och vårdas.

Vi står upp, stöttar och hjälper de utsatta i samhället. Genom vår ekumeniska satsning MIKA har alla en plats att gå till, kunna köpa frukost och lunch till en liten peng.

Ja vad gör vi? Vi sår frön. Vi finns med och vattnar, ger näring, stöttar upp, ger sol och värme.

Vi finns till för dig! Vid livet alla stora händelse, i vardagen, i ditt hem, på stan, i skolan, i kyrkan, ja vi försöker finnas där du finns och där vi behövs.

Vi sår frön!