Miljöinvestering

Karlshamns församling har under 2021 genomfört en miljöinvestering med stöd från Europeiska jordbruksfonden för landskapsutveckling. I den västra delen av Hvilans kyrkogård finns ett skogsparti som vi har gallrat. Genom att hugga ned mindre träd som växer upp i trädkronorna på större träd skapas ett bättre förhållande för de äldre träden. Arbetet har i stor sett gjorts manuellt för att undvika markskador. Värdefulla buskar och undervegetation har sparats. Avverkat virke har mest gått till massaved och överblivet ris har sparats i så kallade ”faunadepåer” i området som är ett populärt vandringsstråk för rekreation. Detta är ett led i Karlshamns församlings arbete med att måna om den biologiska mångfalden. Vi jobbar också med att skapa fler ”ängsområden” inom våra kyrkogårdar och annan mark.