Foto: Annika Bergkvist

Kyrka mitt i staden, mitt i folkströmmarna

Nu kan man gå in i kyrkan och lyssna till musik från orgeln, även fast ingen sitter och spelar på den!

Nu kan man gå in i kyrkan och lyssna till musik från orgeln, även fast ingen sitter och spelar på den. I höst har Lunds stiftskansli spelat in så kallade platsspecifika ljudreportage i fem av stiftets kyrkor. Man har under de två senaste åren genomfört en orgelinventering på grund av att det tidigare har saknats en komplett kunskapsbank om alla orglarna i stiftet.

Ljudreportaget innehåller musik framförd på Carl Gustafs kyrkas orgel. I Carl Gustafs kyrka finns det en så kallad QR-kod som gör att man kan lyssna på orgeln i kyrkan via sin smartphone även om det inte finns någon där som spelar på orgeln. Reportaget innehåller främst musik framförd på vår orgel, men man kan också få höra fakta och anekdoter om instrumentet.

Temat för just vår orgel är "Kyrka mitt i staden, mitt i folkströmmarna" då kyrkan här i Karlshamn är placerad mitt i staden vid torget och gågatan.

-Kyrkan här i Karlshamn dominerar stadsbilden genom sin placering mitt i centrum vid torget och gågatan. Det som är speciellt är bland annat att kyrkan och orgeln är väldigt stora och att både staden och församlingen har ett rikt musikliv, säger Staffan Plantin musikkonsulent vid Lunds stiftskansli

Anders Johnsson är organist i S:t Andreas kyrka i Malmö och är den som spelar på Carl Gustafs kyrkas orgel i ljudreportaget. Han säger att just denna orgel är stilbildande och påverkade utvecklingen av orglarna både i Lunds stift och i hela Sverige.

Carl Gustafs kyrkas orgel byggdes 1973 och den dåvarande organisten Börje Tornborg spelade en avgörande roll för hur orgeln utformades. Vill du veta mer om vår orgelns historia? Besök vår sida "Orglarna"

Enligt Staffan Plantin så är rekryteringen till organistutbildningen ganska svag för tillfället. Han hoppas att ljudreportaget ska göra så fler får upp ögonen för orgeln. Staffan berättar också att det finns ett projekt i Lunds stift kring hur man lär barn att spela orgel.

Här nedan ligger ljudreportaget. Klicka på play och njut av den underbara musiken!

ANNIKA BERGKVIST
KÄLLA: LUNDS STIFT