Inför dopet

Boka tid

När man bokat tid för dop genom expeditionen blir man kontaktad av dopprästen. Tillsammans med prästen kommer man överens om tid och plats för ett dopsamtal. Vid samtalet lär man känna varandra och kan dela tankar om tro, tvivel, dop, ansvar och livsmening. Man går också igenom hur dopet går till så att alla kan känna sig trygga kring vad som skall hända.

Både barn, tonåringar, vuxna och äldre kan döpas.

Det är aldrig försent. Rådgör med någon av våra präster om vilken förberedelse för dopet som kan vara aktuellt just för dig. Vi erbjuder undervisning och samtalsgrupper om dop och Svenska kyrkans tro till alla som önskar det. Den som är döpt i ett annat kristet trossamfund och vill tillhöra Svenska kyrkan döps inte om, men får gärna undervisning i Svenska kyrkans tro och lära.

Dopet – ditt eget val. Det finns olika anledningar till att man inte döpts som barn. Men, det är aldrig för sent. Du kan döpas som vuxen.

För mer information

Kontakta expeditionen