Foto: Gerry Fernhede

Säkring av gravstenar

Arbete pågår för att få en säkrare kyrkogårdsmiljö.

För att begravningsplatserna ska vara en säker miljö både för besökare och personal utförs kontroller av samtliga gravvårdar/gravstenar. Detta sker efter Centrala Gravkommitténs riktlinjer länkoch innebär framför allt att ingen vältrisk för gravstenen ska förekomma.

Om en gravvård inte uppfyller CGK:s säkerhetskrav skickas information om detta till gravrättsinnehavaren, som därmed ombeds åtgärda bristerna. Det går att göra i egen regi eller genom att anlita en stenfirma eller kyrkogårdsförvaltningen. Viktigt är dock att oavsett alternativ följa CGK:s regler.

Det går att beställa stensäkring av kyrkogårdsförvaltningen i formuläret nedan eller genom att kontakta oss.

Om innehavaren inte kan eller vill åtgärda gravstenen kan den välja att antingen återlämna både gravsten och gravrätt till förvaltningen, eller att ta bort gravstenen och behålla gravrätten utan gravsten. I vissa fall finns också möjlighet att göra en liggande sten av den befintliga. Detta bedöms från fall till fall beroende på stenens storlek och gravkvarterets utformning. En gravsten som ska läggas ner bör inte vara större än 50x60 cm.

Gravstenar som ej åtgärdas kommer, i ett första skede, att läggas ner på platsen och därefter kommer de att plockas bort.

Arbetet med att säkra begravningsplatserna har pågått en tid, men många gravstenar är ännu inte åtgärdade. Till detta kan det finnas olika anledningar men i flera fall har kyrkogårdsförvaltningen inte kunnat komma i kontakt med någon innehavare att informera. Kyrkogårdsförvaltningen är angelägen att komma i kontakt med så många innehavare, släktingar eller anhöriga som möjligt, och parallellt med stensäkringen pågår ett arbete med att söka gravrättsinnehavare här.

SVARSFORMULÄR/BESTÄLLNING AV BLANKETT

Observera att BESTÄLLNING AV GRAVSÄKRING och ÅTERLÄMNANDE AV GRAVRÄTT görs genom att skicka in ifylld svarsblankett i pappersform. Har du ingen kan du beställa nedan. Vid de andra alternativen räcker det att fylla i det digitala formuläret.

Vill du skriva ut ett svarsformulär att fylla i för hand finns det här.