Foto: Anke Decker

Södra kapellet

Södra kapellet renoveras under hösten 2020.

Södra kapellet är att begravningskapell för begravningar i Svenska kyrkans ordning.

Hitta till Södra kapellet via googlemaps.
Parkeringsmöjligheter finns utmed Kungsgatan, Klostergatan och Söderportsgatan. Södra kapellet ligger mitt på Södra kyrkogården.

Kapellet rymmer 50 platser. Det finns en digital orgel, ett elpiano samt en cd- spelare.

Toalett som är tillgänglig för rullator och rullstol finns ungefär 130 meter från kapellet, i anslutning till förrådet mellan kyrkogården och Kalmar slott.  Det är grusgångar på kyrkogården, men det går fint att köra fram till kapellet i bil om behov finns.

Gravkapellet är i nygotisk stil med spetsiga takspiror och fönsterbågar och stod klart år 1863.  Ritningarna gjordes av arkitekt Theodor Ankarsvärd som också ritade det tidigare rådhuset, idag stadshotellet, i Växjö. Den vackra kristallkronan är från Orrefors, ritad av Carl Fagerlund.

Kapellet renoverades utvändigt 2020.

tillgänglighet södra kapellet

Det finns parkeringar vid Söderportsgatan, utmed Kungsgatan och längs med Klostergatan.
Gångarna är grusade. Det finns en trappa och en mobil ramp in till Södra kapellet.
Toalett med ramp, som är tillgänglig för rullator och rullstol finns ca. 60 m från kapellet utanför kyrkogården bakom personalbyggnaden Röda Stugan.
Öppettider toa på Södra kyrkogården vardagar 8- 16.

Kontakt Vaktmästare Södra kapellet