Bilden visar en gräddvit byggnad med pelare och en rundad portal med röd ingång.

Skogssalen

För borgerliga begravningar, för begravningsceremonier i annat samfunds ordning och för begravningsgudstjänster i Svenska kyrkans ordning.

Karta: klicka här.

Adress: Kungsgårdsvägen 2 C, 39237 Kalmar

Skogssalen ligger på en kulle bakom krematoriet.

Parkeringsmöjligheter finns utmed Kungsgårdsvägen och Norra vägen.

Lokalen rymmer 60 platser. Det finns ett elpiano och en digital orgel samt en cd- spelare med möjlighet att ansluta usb och mobiltelefon. Det finns en toalett i Skogssalen.

Bokning sker via //helena.erol@svenskakyrkan.sepastorsexpeditionen Kalmar 0480-421414. Telefontid måndag--fredag 9--12, 13--15.

Skogssalen hette ursprungligen Skogskapellet och ligger i det nordvästra hörnet av Skogskyrkogården. Den ritades av J. F. Olson och stod klar 1935, och 2004 renoverades den och anpassades för att användas också för avskedsceremonier i annan ordning än Svenska kyrkans.

Tillgänglighet Skogssalen

Det finns parkering vid Kungsgårdsvägen. Det går bra att parkera utanför Skogssalen om särskilda behov finns.
Vägarna och gångarna är grusade. En ramp leder upp till Skogssalen.
Toalett finns i lokalen som öppen i samband med begravningsceremoni. Toalett är tillgänglig för rullstolsburna.

Bilden visar Skogssalens inre, trästolar med röd klädsel,en röd matta som leder fram till en rundel där en målning finns. Ovanför finns en rund ljuskrans.
Foto: Anke Decker
Bilden visar rader med stolar med röd klädsel och en röd matta. Vägganra är varmt gräddvita.
Foto: Anke Decker
Bilden visar en fresko med två kvinnor och en ängel. I bakgrunden syns en stad.
Foto: Anke Decker
Bilden visar portalen vid ingången, som har en varmröd färg. Till vänster finns en kolonn i grå granit.
Skogssalen Foto: Anke Decker