Foto: Birgitta Linåker

Kyrkogårdsteater 2021

I år spelar vi den 6 och 7 juli kl 16 och 18. Vi har möjlighet att erbjuda 50 gratisbiljetter till varje föreställning. Bokas via Kalmar länsmuseum.

KYRKOGÅRDSTEATER ÅR 2021
Södra kyrkogården i Kalmar

Elever från Jenny Nyströms skolans teaterprogram återberättar Kalmar stads historia, med teater.
Guide: Historiker Magdalena Jonsson från Kalmar länsmuseum
Speldagar: Tisdag 6 juli och onsdag 7 juli kl. 16.00 och kl. 18.00.

OBS! MAX 50 PERSONER VID VARJE FÖRESTÄLLNING.

Boka plats genom att ringa Kalmar länsmuseum på 0480-451309 eller mejla      reception@kalmarlansmuseum.se
Välkomna!

En inspelning kommer att läggas ut på här på hemsidan efter 15 juli.

För 15:e året i rad blir det kyrkogårdsteater i Kalmar. I år återvänder vi till Södra kyrkogården igen. Här kommer ni att få träffa människor som levde i Kalmar från sekelskiftet 1900 till 1960-talet. Som alltid så är det elever från Jenny Nyströmskolans teaterlinje som gestaltar de olika personerna. I år möter vi flera medlemmar av familjen Jeansson, sömmerskan Augusta Isaksson och hennes medarbetare Signhild Berggren, OS-guldmedaljören Villiam Björneman samt länsarkitekt Åke Strindberg och hans fru Marianne. Vi gör också en liten minikonsert för att hylla den nyligen bortgångne musikern Ola Magnell.

Det är församlingarna i Kalmar pastorat i samarbete med Jenny Nyströmskolan, Kalmar läns museum och begravningsverksamheten som bjuder in till denna upplevelse!

Birgitta Linåker

Kyrkogårdsförvaltningen i Kalmar

Chef för begravnings- och serviceverksamheten

Mer om Birgitta Linåker