Foto: Leif Jungskär

Förintelsens offer gravsatta på Norra kyrkogården i Kalmar

31 polska medborgare och två medborgare av annan nationalitet vilar på Norra kyrkogården i Kalmar

Efter andra världskriget kom genom Röda Korsets försorg de från tyska koncentrationsläger till beredskapssjukhuset i Kalmar. Många var sjuka och dog. De kristna begravdes på Norra kyrkogården i kvarter 5. Judarna gravsattes på den judiska begravningsplatsen intill Södra kyrkogården.

Sedan 1989 finns det en minnessten för att påminna oss om nazismens grymma brott mot mänskligheten. Vi får aldrig glömma offrens öden.

Po drugiej wojnie światowej pod opieką Czerwonego Krzyża trafili z niemieckich obozów koncentracyjnych do szpitala pogotowia ratunkowego w Kalmarze. Wielu było chorych i zmarło. Chrześcijanie zostali pochowani w Norra kyrkogården w bloku 5. Żydów pochowano na cmentarzu żydowskim obok Södra kyrkogården.

Od 1989 roku znajduje się tam kamień pamiątkowy, który przypomina nam o nazistowskich okrucieństwach przeciwko ludzkości. Nigdy nie wolno nam zapomnieć o losie ofiar.

Minnesstenens text:
Denna sten vittnar om ett av mänsklighetens största brott under andra världskriget 1939-1945.

Här vilar offer från de tyska koncentrationslägren, deras kroppar voro sargade och de blev här begravda, må deras själar upptagas i det eviga livets förbund.

Kyrkogårdsförvaltningen i Kalmar sköter minnesmärket.

Blick in mot kvarter 1

Kyrkogårdsförvaltningen i Kalmar

Webbredaktör, Arkivarie, Registrator

Mer om Anke Elisabeth Decker

anke.decker[a]svenskakyrkan.se; Finns på Domprostgården. Webbredaktör, arkivfrågor, inventariefrågor.