Korskyrka i röd tegel med torn i mitten av kyrkan.
Foto: Mari-Louise Olsson

Tullstorps kyrka

Tullstorps kyrka är en ovanlig korskyrka från 1840-talet. Den ersatte en medeltida kyrka från 1100-talet.

Panoramabilder

Stram och samtidigt inbjudande ligger Brunius ovanliga korskyrka från 1840-talet högt placerad i byn. Bakom kyrkan ligger galgebacken, i bruk ända in på 1800-talet och på kyrkogården finns en runsten. Sedan årtusenden har denna plats varit en kultplats.

Runstenen är från 1000-talet, i brytningstiden mellan hedendom och kristendom, vilket syns genom att den har ett kors inristat. Stenen var inmurad i väggen på den romanska kyrka, som byggdes på 1100-talet, flyttades senare till kyrkogårdsmuren, men står nu fritt placerad.

Stora Beddinge har aldrig haft egen kyrka, utan har hört samman med Tullstorp. Redan före enskiftet 1820-22 låg en del gårdar placerade längs vägen mellan byarna. Idag bor de flesta invånarna vid kusten, i Beddingestrand och Skateholm.

Brunius, konsthistoriker och domkyrkoarkitekt från Lund, ritade 1844 den nya kyrkan i genomgående rött handslaget tegel. Den prydes av dekorativa murbågar av olika form vid takfoten. Ett åttkantigt centraltorn, reser sig till en spets med varje sida utformad som en gavel med dekormurning, invändigt är formen en kupol. Ljus kommer in genom de fyra korsarmarnas fönster.

Tullstorps kyrka (1) Ladda ner
Information om Tullstorps kyrka