En vit kyrka med rött tegeltak och kyrktorn.
Foto: Församlingens bildarkiv

Östra Torps kyrka

Räknas numera som församlingskyrka för Smygehamn. Nuvarande kyrka byggdes 1911 efter att den tidigare brunnit ner under en gudstjänst 1909.

Klicka för att se pannorama bild

Östra Torp var moderby till Smyge läge. Fiskelägena hade inte någon bofast befolkning förrän in på 1700-talet. Idag har fiskelägena vuxit om kyrkbyarna. Smygehamn omfattar geografiskt nu både Smyge läge och kyrkbyn Östra Torp. Kyrkans idag till synes perifera placering i samhället har sin förklaring i detta.

Östra Torp är en medeltida by, men trakten har varit bebodd långt tidigare. Synliga tecken på det är de närbelägna Erkes dös och Kungsdösarna, stenkammargravar från stenåldern. Byns medeltida kyrka revs liksom så många andra och ersattes av en ny, större år 1880. Olyckligtvis brann den ned till grunden 1909, under gudstjänsten på Palmsöndagen, men en ny kyrka byggdes 1911. Den ligger vackert en bit in på den uppvuxna kyrkogården, är liten och nätt som en medeltidskyrka, har ett enkelt rött plåttak med kyrktupp på spiran. Interiört är den varm och välkomnande med maritima inslag, ett skepp hänger i taket, färgerna är blått och vitt. En välbevarad renässanspredikstol från slutet av 1500-talet med rikt målade reliefer finns kvar och pryder kyrkorummet.

Östra Torps kyrka (1) Ladda ner
Information om Östra Torps kyrka