Röd tegelkyrka med långhus och torn.
Foto: Församlingens bildarkiv

Källstorps kyrka

Källstorps kyrka, byggd i nygotisk stil, och kringbyggda mur är byggda i tegel på 1850-talet. Iögonenfallande är tornets vattenutkastare, i form av drakhuvuden, ett i varje hörn.

Panoramabilder Foto: Joachim Wall

Om man närmar sig Källstorps by västerifrån, kantas vägen på båda sidor av bostadshus huvudsakligen från början av 1900-talet. En kraftfull allé på vänster sida leder upp till Jordberga slott och park. Rakt fram reser sig den mäktiga nygotiska kyrkan bakom en röd tegelmur som omgärdar en stor kyrkogård. Tvärs över vägen ligger den vitputsade prästgården i sin park.

Byn har anor från medeltiden, och här fanns en kyrka redan på 1200-talet. Den revs och ersattes av en ny på 1850-talet. Brunius ritade kyrkan och fyrtio år senare ritade Zettervalleleven Salomon Sörensen tornet. Iögonenfallande är tornets vattenutkastare, i form av drakhuvuden, ett i varje hörn.

Från det mörka vapenhuset träder man in i ett långsmalt rum med smäckra valv och spetsbågiga fönster. Valven är vackert målade med blomrankor, och murverket är i en varm, ljus grå färgton. Altaret är placerat direkt mot väggen med tre fönster som altartavla. Mittfönstret visar Kristi uppståndelse, och de två sidofönstren har blomstermotiv. Glasmålningen är gjord av Svante Thulin.

Dopfunten är från den medeltida kyrkan, och har en ovanlig form, sedd uppifrån liknar den en fyrklöver.

Källstorps kyrka (1) Ladda ner
Information om Källstorps kyrka