Andaktsrum på sjukhuset
Foto: Nederkalix församling

Sjukhuskyrkan

Att vara på sjukhus kan väcka många frågor och tankar. Sjukhuskyrkan finns till för Dig som är patient, anhörig eller personal. Besök gärna andaktsrummet som finns på vån.3, ovanpå rehab. Där finns möjlighet att ha en liten stund av tystnad, läsa en bok, be.

Omsorg om de sjuka är ett grunduppdrag för de kristna församlingarna. Ett uttryck för denna omsorg är det arbete som Sjukhuskyrkan utför.

Sjukhuskyrkan är ekumenisk och innefattar de olika kristna traditionerna i vårt land även om majoriteten av medarbetarna kommer från Svenska kyrkan. Namnet betecknar inte en fysisk lokal, utan är ett samlingsnamn för kyrkornas verksamhet och de medarbetare som finns inom Sjukhuskyrkan.

Ansvaret för Sjukhuskyrkan bärs av de lokala församlingarna i sjukhusets närområde. Vi förmedlar gärna kontakt till din egen trossamfund eller religion om du så önskar.

Vi som arbetar i sjukhuskyrkan har tid att sitta ner och prata om allt som ryms i livet, tala om tro och tvivel. Du bestämmer vad samtalet ska handla om. Om du önskar kan vi be tillsammans, sjunga eller läsa Bibel tillsamman eller du kan ta emot nattvarden.

I svåra livssituationer kan tankar om skuld och ansvar,  för det som hänt tidigare i livet aktualiseras. Då är bikten en fantastisk möjlighet att under prästens absoluta tystnadsplikt få tala om, och bekänna vad man bär på. Målet med bikt är att genom Guds nåd befrias från skuld och börda.

Undrar du vem du ska ta kontakt med, en präst eller en diakon, så ansvarar prästerna för gudstjänster och förrättningar dvs. dop, vigslar, begravningar, delar ut nattvarden och tar emot bikt.

Både präster och diakoner har tystnadsplikt för det som sägs i samtalen och ingen av oss för journaler.

Om du vill prata med präst eller diakon kan du ringa till oss eller så vi kan vara i kontakt med annan teknisk utrustning. Du kan också be avdelningens personal att hjälpa dig att ta kontakt med oss.

På Kalix sjukhuskyrkan arbetar präst Mattias Johnselius och diakon Erika Andersson.

Välkommen att höra av dig till oss oavsett om du är patient, anhörig eller personal.