Foto: Linda Mickelsson/IKON

Växthuset

Är du sjukskriven, arbetslös och känner att kraften tagit slut? Vill du hitta balans i livet? Välkommen till Växthuset.

Vad är Växthuset?
Växthuset är ett friskvårdsprogram i Svenska kyrkan Jönköpings regi. Programmet riktar sig till dig som är eller har varit sjukskriven, kanske är arbetssökande och känner att kraften tagit slut. Träffarna är avgiftsfria.

Hur ser upplägget för programmet ut?
Programmet omfattar 12 veckor, fördelat på två dagar i veckan, fyra timmar per tillfälle. Vi träffas tisdag morgon/förmiddag och torsdag efter lunch. En Växthusgrupp består av maximalt 10 deltagare.

Vilket samtalsmaterial utgår vi ifrån?
Vi arbetar med samtalsmaterialet ”Samtal om livet” som är framtaget av Origo resurs. Det är ett holistiskt samtalsmaterial som berör psykiskt liv, fysiskt liv, socialt liv, arbetsliv, och existentiellt liv.

Vad är målet med Växthuset?
Målet är att du ska få verktyg som hjälper dig att hitta ny kraft och balans i livet. Många deltagare upplever att det har varit en styra att träffa andra i liknade situation. Därför finns det möjlighet för dig som deltagare att på olika sätt dela din situation med andra i gruppen.
Självklart bestämmer du själv hur mycket och vad du vill dela med dig av.

Vår erfarenhet är att mötet med andra i liknande situation är utvecklande. I samtalet med andra väcks nya tankar och du får verktyg att hitta vidare i livet. Vi håller ett lugnt tempo med många pauser. Programmet är för din skull och det är viktigt för oss att du mår bra när du är här.

Så här ser upplägget för träffarna ut:

Tisdagar:
Vi träffas klockan 9 och börjar med att äta frukost tillsammans. Sedan jobbar vi med samtalsmaterialet. Träffen avslutas med avslappningsövningar.

Torsdagar: Vi ses klockan 13 - 17. Här kan du välja på att gå en promenad, ägna dig åt kreativ verkstad eller trädgårdssysslor i våra odlingar. Vi avslutar med fika och samtal.

Var ses vi?
Träffarna hålls i Österängskyrkan vid Österängens centrum.

När startar samtalsgruppen?
Gruppstart: Gruppen startar 29 augusti.

Jag vill vara med - hur anmäler jag mig?
Du anmäler dig via webben, se länken nedan.

Efter att du anmält dig får du prata med en av oss som är ledare - vi berättar mer om programmet och du får berätta om dig själv och din situation. På så sätt får du möjlighet att känna efter om detta är någonting för dig och vi får möjlighet att sätta ihop en bra grupp.

Här får jag vara Karoline utan varken titlar eller förpliktelser och det är så skönt. Vi kommer inte dit för att älta det som varit, utan får fokusera på det som är friskt mitt i det som nu är vårt liv. Vi vet att alla har varit med om samma saker på olika sätt. Vi möts där, på riktigt.

Karoline Lundén

Intresseanmälan till Växthuset

Fyll i din anmälan/ansökan till Växthuset här.