Stefanskyrkan - historik

Den första kyrkan i Sibirien var ett enkelt träkapell ritat av Erik Otto Ulrich. Det invigdes på Kristi Himmelsfärds dag år 1900. Eftersom hyreskontraktet för tomten bara löpte på tre år, blev det ganska snabbt aktuellt att bygga en permanent kyrka - den som nu finns i Vanadislunden.

Carl Möller, som tidigare hade ritat S:t Johannes kyrka, fick även denna gång i uppdrag att rita församlingens kyrka.

Egentligen tyckte man inte att det behövdes en kyrka i dessa avlägsna trakter - Sibirien som området kallas. Men Sällskapet för främjande av själavård hyrde en tomt i hörnet av Frejgatan-Tulegatan, för att de som bodde i församlingens norra del skulle få höra till en gudstjänstlokal. Den här gången fanns inte någon fri mark att tillgå, men Stockholms stad tillfrågades och församlingen fick mot arrende bygga i en del av Vanadislunden. Kyrkan var klar för invigning på Kristi Himmelsfärds dag 1904.
Den gamla kyrkan flyttades till Aspudden, och den syns på höger sida när man far söderut på Essingeleden.

Carl Oskar Möller

Carl Oskar Möller, född 20 april 1857 i Malmö, död den 4 december 1933 i Harpsund, var en svensk arkitekt och ämbetsman. Möller ritade bland annat ett flertal kyrkor i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet, såsom Stefanskyrkan i Vandislunden och S:t Johannes kyrka på Norrmalm, båda i centrala Stockholm.

Foto: Oscar Björck

Möller utbildades i Stockholm vid Slöjdskolan 1870-73 och vid Konstakademien 1873-79 samt erhöll 1879 den kungliga medaljen. Åren 1879-81 gjorde han en studieresa till Tyskland, Frankrike, England, Italien och Österrike och var därvid vintern 1879-80 i Paris elev vid École des Beaux-Arts (Atelier Guadet). Han bosatte sig därefter i Stockholm, men genomförde flera studieresor i utlandet, framförallt till Paris. Han blev 1881 arkitekt i Överintendentsämbetet, 1903 förste intendent där och 1904 chef och överintendent samt var 1918-24 generaldirektör i Byggnadsstyrelsen.

Möller var på sin tid i fråga om kyrko- och skolbyggnader samt arkitektonisk anordning och disposition en av de främsta bland Sveriges arkitekter. Möllers förnämsta verk är den i ren gotisk stil med ståtlig terrassanläggning utförda nygotiska Sankt Johannes kyrka som blev grundlagd 1884 och invigdes 1890.

Stefanskyrkans änglar

Änglarna i Stefanskyrkan kan skådas i alla väderstreck, öster, väster, norr och söder. Men någon gång under 60-70–talet försvann plötsligt två av änglarna...

Från åsneritt till himmelsfärd

Altarskåpet i Stefanskyrkan och dess budskap skrivet av Erland Ros, präst och senior medarbetare i församlingen.