Siv Wennberg intervjuas av Magnus Bjurberg
Idag har jag blivit hembjuden till operasopranen och hovsångerskan Siv Wennberg, eller ”Sivan-Divan” som hon ibland kallas. Jag visas in i salongen i lägenheten på
Odengatan, där jag möts av en flygel, hyllor, en blommig soffa, väggar fulla av utmärkelser och höga staplar av VHS-kassetter. Siv visar vilken fåtölj jag får sitta i och jag slår mig ner och undrar var jag ska få plats med dator och kamera. Framför mig står nämligen ett litet kaffebord som är fullt av fotografier och gamla program. Jag fäller upp datorn i knät och blir serverad ett guldkantat renässansglas med juice och ett fat med pepparkakor. Jag tar en liten klunk och ställer försiktigt ner glaset på golvet. Knappt hinner skärmen på min dator tändas innan hon börjar berätta sin historia.
Hon talar fort, med toner och betoningar som för tankarna till 1930-talets svenska filmprimadonnor. Jag inser snart att jag kommer inte hinna med att skriva samtidigt som hon pratar så jag tar fram telefonen och startar inspelningsfunktionen.
– Jasså, du har en sån där mackapär som människor står och hackar på. Det
behöver inte jag. Jag är väl lite gammalmodig, men jag har också ett excellent
minne, förstår du. Inte bara musikaliskt, utan jag kan telefonnummer, personnummer, namn och allt möjligt utantill.
– Professor Arne Sunnegårdh, som var kantor i församlingen fram till sin död
1972, var min sångpedagog. Jag och min man kom hit i juni 1970 och S:t
Johannes församling har betytt väldigt mycket för mig. Jag sjöng här en gång
på en begravning och er fantastiske organist Sigvard Selinus spelade. Den 8:e
september ska vi jobba tillsammans igen och det ser jag mycket fram emot.
Vägen till Sivs framgång var långt ifrån spikrak. Hon kom till Stockholm 1964 som en duktig pianist, men hade ingen aning om att hon hade en röst. Hon hade 1961-63 utbildat sig till pianist vid Iggesunds musikhögskola och fick inte ens vara med i kören första året. Hon lärde där känna Erland Hagegård, som under hennes andra år på högskolan sa till körledaren »Låt Siv vara med i kören, hon stör ingen.«
Hon kom så med i skolans kör, men piano var huvudinstrumentet och att hon
skulle bli sångerska fanns inte på kartan.
– Hade någon sagt då att jag snart skulle stå och sjunga Wagner mot Birgit
Nilsson hade jag sagt, »Vaddå, hämta ner månen!«. Sommaren 1963 hade jag
i alla fall lärt mig en Bach-aria för att kunna ta kantorsexamen i Uppsala för
domkyrkoorganist, Henry Weman. Det var det sista provet och jag tänkte, »Får
se nu om han underkänner mig i sång«. Jag frågade honom rakt ut, »Doktor
Weman, har jag klarat min examen?« »Klarat er?«, utbrast Weman, » Ni har
fått stort A i piano, sång och orgel.«
– Sen började han att tala om mina stämband, det hade ingen gjort tidigare.
»Era stämband, fröken Johansson, är hårda som granit, men kommer du till
en pedagog, så kommer det bli något fantastiskt av dig.«