Körer

Ett rikt konsertliv, körer för alla i en omfattande musikverksamhet. I S:t Johannes församling satsar vi mycket på musiken och körerna sjunger ofta med kompband på våra gudstjänster, vilket gör det extra roligt.

I församlingen finns det fem körer, två för vuxna och tre för barn. Körerna medverkar i mässor och gudstjänster samt ger konserter vid ett flertal tillfällen per år.

ha en mycket frekvent närvaro samt att delta i de framträdanden som körerna gör. Det är en av förutsättningarna för att få till stånd en stabil och utvecklande verksamhet.

Alla är välkomna och det är kostnadsfritt att delta i både barn- och vuxenkörsverksamheten, men som medlem (eller förälder till yngre barn) åtar man sig att ha en mycket frekvent närvaro samt att delta i de framträdanden som körerna gör. Det är en av förutsättningarna för att få till stånd en stabil och utvecklande verksamhet.

Varför sjunga i kör?
Fördelen med att sjunga i kör, förutom gemenskapen, är att vi tillsammans bygger en gemensam klang där vi tar hjälp av varandras unika röster och uttryck. I S:t Johannes församling satsar vi mycket på musiken och körerna sjunger ofta med kompband på våra gudstjänster och konserter, vilket gör det extra kul.

Som församlingskör sjunger vi sånger som rör den kristna tron, relationen till varandra, livet och Gud. Vi månar om en öppen andlig gemenskap och avslutar våra repetitioner med att vi ber välsignelsen tillsammans. Det finns dock inget krav att körmedlemmar ska ha en relation till Gud eller vara troende. Till kören kan du komma oavsett livsåskådning

Läs mer om varje kör genom att klicka på bilderna nedan:

Voices of Joy

Det här är en kör för alla kvinnor som älskar att sjunga. Stående inslag är sångteknik och stämmor men vi jobbar också med uttryck och gemensam körklang. Glädje och hög ambition står i centrum när vi sjunger och vi jobbar med flerstämmighet, sångteknik och sceniskt uttryck.

S:t Johannes NYA Kammarkör

S:t Johannes Nya Kammarkör startades hösten 2021 och har sedan dess haft fyra till fem konserter per år samt medverkat i mindre ensembler vid våra gudstjänster.

Barnkören Happy

En barnkör för dig som går i årskurs 4-7 och som älskar att sjunga och uttrycka dig genom sång och musik.

Barnkören Joy

Joy – en barnkör full av sångglädje för dig som går i årskurs 1-3!

Barnkören Solstrålarna

En kör för alla sångglada 5-6-åringar. Vi sjunger på tisdagar i Stefanskyrkan kl 16.45-17.30.

Våra fantastiska körledare

Musiken har en central plats hos oss i S:t Johannes församling och vi låter den ta stor plats i våra gudstjänster. Älskar du att sjunga? Varmt välkommen till oss. Vi har fem otroligt begåvade körpedagoger som med glädje kommer utveckla din sång till nya höjder.

Levande musik med våra orkestrar

I våra gudstjänster och vid flera konserter under året får vi njuta av vacker musik framförd av våra fantastiska orkestrar. Vi har två egna husband och vi har två kontraktsorkestrar; Stockholms Blåsorkester och Stockholms Akademiska orkester som alla bjuder på fantastisk variation och bredd i sin repertoar.