Foto: Anders Radinger

Byggprojektet - Januari 2019

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu börjar det bli klart, så pass klart att vi haft vår första fest i lokalen! Här kan du läsa om vad som sker under januari månad.

Lanterniner monteras av glad monör! Foto: Anders Radinger

Det började med renovering av trappan och de gamla gravkoren till St: Johannes kyrka. Men sen växte projektet...

Som alltid möts jag av ett trevligt arbetslag som gärna svarar på frågor och ställer upp på bild. Anders Radinger, platschef på M3bygg ger mig en rundtur och berättar om allt som hänt sedan mitt senaste besök. Under januari har det hänt en hel del.

Bland annat har lanterninerna monterats, de stora runda fönstrena i taket på Johannessalen, eller på det över vilplanet i kyrktrappan, beroende på var man ser dem. Är man inne i salen ser man kyrkan vackert genom fönstret. Jag blev förvissad om att det är helt ofarligt att gå på dessa, när man står på platån utanför kyrkan. Det är fem lager glas och de håller för allt.

Utomhus läggs tätskiktet och gjutning av det sista på trappans övre vilplan görs. Några stenar läggs och byts ut. Skyddsmurar ovan det nya soprummet, färdigställs.

Inne i salarna putsas taken och väggarna. Det råder ett frenilt arbete. Snart är det dags för taklagsfest och under februari ska besiktning av lokalerna ske. Allt måste snart vara klart... Väldigt vackert blir det med den ljusa putsen och de vackra panelerna som monteras upp i Johannessalen och det intilliggande kapprummet. Nu längtar vi verkligen tills vi får börja använda lokalerna!

taklagsfest

Den 17 januari firade vi taklagsfest inne i den nya församlingssalen tillsammans med alla byggarbetare. Vi fick då även smaka på god mat från en av våra cateringpartners!

Köket. Foto: Jessica Mossberg
Väggpanel monteras. Foto: Jessica Mossberg
Övre vilplan. Montage av lanterniner. Foto: Anders Radinger
Soprum ska förses med skyddsräcke. Foto: Jessica Mossberg
Stenplattor läggs utanför kyrkans ingång. Foto: Anders Radinger
Taklagsfest! Foto: Jessica Mossberg
God mat från Eriksberg catering. Foto: Jessica Mossberg

Möten, mingel och middag

Under S:t Johannes kyrka, mitt i centrala Stockholm, har ett unikt byggprojekt pågått i över ett år. Här har det skapats moderna rum för möten, mingel och middagar. Vi erbjuder nu sammankomster som dop-, begravningskaffe, student- och bröllopsmiddagar och en komplett konferensanläggning för företag och föreningar. Den 24 mars invigde vi lokalerna!

Byggprojektet - December

Under S:t Johannes kyrka har ett byggprojekt pågått i över ett år. Här har det sakta med säkert växt fram en unik miljö för möten, mingel och middagar. Det var när kyrktrappan och de intill liggande gravkoren var i stort behov av renovering som idén om en sal för möten och sammankomster sattes i verket. Här kan du läsa allt om det omfattande byggprojektet under kyrkan.

Byggprojektet - November

Under S:t Johannes kyrka har det växt fram en unik miljö för möten, mingel och middagar. Ett byggprojekt som pågått i över ett år. Nu börjar gräs och mark återställas runt kyrkan och trappstenarna, som legat utspridda på kyrkogården, är tillbaka på plats igen. Några av avspärrningarna på kyrkogården har nu också tagits bort. Här kan du läsa allt om det omfattande byggprojektet under kyrkan.

Byggprojektet - Oktober

Utvändigt har man länge kunnat se att det pågår någon form av byggprojekt på kyrkogården. Avspärrningar, maskiner och byggbaracker har funnits intill kyrkan i över ett år. Att det under S:t Johannes kyrka växt fram en världsunik miljö för möten, mingel och middagar är svårt att ana och kanske inte så många som vet om. Här kan du läsa allt om det omfattande byggprojektet under kyrkan.

Byggprojektet September 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu börjar det kännas som att det snart är klart. Så pass klart att vi nu börjat visa upp lokalerna för grannförsamlingar och företag.