Byggprojekt - Mars

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under mars månad.

Stora kyrktrappan vid S:t Johannes kyrka är i akut behov av renovering. Detta innebär att stora delar av kyrkogården stängs till den 31 januari 2019, då bygget beräknas vara klart. Kyrkan är dock öppen som vanligt och du är varmt välkommen in!

Vad händer i mars?

Under mars har ett omfattande arbete med att spränga bort berg pågått. Detta  för att skapa plats för ett grovsoprum och trädgårdsförråd, till höger om ena koret. Det var väldigt mycket berg att få bort, vilket har inneburit att sprängningen har fått ske i flera omgångar. Ett tidskrävande arbete som gjort att byggprojektet dragit ut en del på tiden.

I slutet av mars görs ett av de stora momenten med att dra den stora fjärrvärmekulverten som ska ligga inne i kyrkan, i golvet. Den har dragits om från att den först skulle gå runt kyrkan, till att gå igenom kyrkan. Det har man gjort för att spara pengar. Genom ett kryputymme i källaren ska den matas fram, av sju man, ner i gruset till teknikrummet.

Den första ventilationskanalen har även lagts på plats. Under 1,5 vecka kommer arbetet med att lägga ventilationskanaler pågå.

På bilden ovan:
Roffe Frank, snickare, M3 Bygg.
Lars Christenson, elinstallatör, EL AB Lennström.
Anders Radinger, platschef M3 Bygg
Patrik Magnusson, snickare, M3 Bygg.

Möten, mingel och middag

Under S:t Johannes kyrka, mitt i centrala Stockholm, har ett unikt byggprojekt pågått i över ett år. Här har det skapats moderna rum för möten, mingel och middagar. Vi erbjuder nu sammankomster som dop-, begravningskaffe, student- och bröllopsmiddagar och en komplett konferensanläggning för företag och föreningar. Den 24 mars invigde vi lokalerna!

Byggprojektet September 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu börjar det kännas som att det snart är klart. Så pass klart att vi nu börjat visa upp lokalerna för grannförsamlingar och företag.

Byggprojektet Augusti 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu när det akustiska takvalvet just kommit fram från sin gjutform efter att ha brunnit (torkat, stelnat) i några veckor under sommaren, kan man inte annat än att häpna. Det här är en gjutning i världsklass!

Byggprojektet Juni/juli 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker i juni och juli »

Byggprojektet Maj 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under maj»