Vandringsutställningen Fading Stories ställs ut i Olofström

Med anledning av nya nationella rekommendationer utifrån situationen med Covid-19, som presenterades den 18 december, flyttas den planerade utställningen Fading Stories fram. Vi återkommer med mer information om tidpunkt.

1945 hade främlingsfientlighet och rasism lagt Europa i ruiner, och miljontals människor hade mördats i den nazityska folkutrotningen, Förintelsen. De som överlevde kommer inte att leva för alltid, men deras berättelser måste göra det. Fotografen och författaren Sanna Sjöswärd har under närmare tre år intervjuat och fotograferat ett tjugotal av Förintelsens sista överlevande. Resultatet är utställningen Fading Stories, som kommer ställas ut i Olofström.

Utställningen består av porträttfoton och vittnesmål i form av inspelningar och kortare citat. Den som vill lyssna till berättelserna gör det via en webbsida, vilken också är en del av utställningen. Vill man lyssna på inspelningarna på plats behöver man en egen smart telefon och egna hörlurar.

- Jag hoppas att berättelserna kan väcka människors känsla att våga säga ifrån när det behövs. Det handlar om hur vi ser på varandra som medmänniskor. Att stå upp för de som är utsatta och se människors lika värde, säger Sanna Sjöswärd.

Utställningen visades på Fotografiska i Stockholm under 2019 och har omgestaltats för Svenska kyrkan, där den kommer att visas som en vandringsutställning i ett flertal kyrkor och på andra platser.

Fading Stories ställs ut i Längan, Holje park i Olofström.
Mer information kommer senare i år, håll utkik på våra hemsidor.

Utställningen är ett samarrangemang mellan Olofströms kommun, Jämshögs församling, Kyrkhults församling, Olofströms konstförening och Jämshögs folkhögskola.