Orientering i kyrkoåret

Påsktiden

Påsken börjar på Påskdagen, och sedan pågår påsktiden 40 dagar fram till Kristi himmelsfärd och sedan ytterligare 10 dagar fram till Pingsten.

Många har upptäckt och erfarit fastetidens välsignelse - en tid av rening och fördjupning, bot och koncentration. Nu är vi i påsktiden, som är en motsvarighet till fastetiden - fast med fokus på den Uppståndne Jesus och glädjen i honom. Skapelsen understryker tidens karaktär. Under påsktiden vaknar naturen efter vinterns dvala, träd får löv, blommor slår ut, fåglar sjunger intensivt. Allt är jubel och sång, som det står i Psaltaren 65:14.

Den grekiske teologen Johannes från Damaskus (dog runt år 750 e.Kr.) är en älskad hymndiktare i östkyrkan. Han var en mästare att fånga trons mysterium i dikt och toner. I vår psalmbok har han skrivit psalm nr. 470, översatt av Anders Frostensson. Den fångar på ett mycket fint sätt påsktidens särskilda karaktär och välsignelse:

Kom med glädje och med sång, /sjung om liv och frihet. /Gud sitt folk, sitt Israel, /löst ur slaveriet, /krossat Faraos tunga ok, /makten, härskarkravet, /öppnad blev en räddningsväg, /genom Röda havet.

Som en sol stod Kristus opp /på den tredje dagen. /Nu är själens vårtid här, /bojan sönderslagen. /Vintertiden är förbi, /synd och sömn till ända. /Han som uppstått nu vår sorg /vill i glädje vända.

Året vänder nu mot ljus, /borta allt det bittra. /Jorden dukar opp till fest, /allting glänser, glittrar. /Rymden fylls av fågelsång. /Stadens parker lövas. /Jesus uppstått. Varför skall /då min själ bedrövas?

Dödens portar kunde ej /hålla honom fången, /inte vakter och sigill. /Men i soluppgången /kom han, bland de tolv han är. /Än han ut oss sänder, /är bland oss och ger den frid /som ej världen känner.