Foto: Jermunn Solem

PÅSK 2023

Nyhet Publicerad

Påsken är kyrkoårets största högtid. Vi firar det viktigaste och centralaste i vår tro: Kristi uppståndelse från de döda! Här kan du läsa mer om stilla veckan och påsken och hur du kan fira med oss i Indalens pastorat! Du är välkommen att dela det stora dramat med oss!

Palmsöndag - 2 april

"Hosianna Davids son! Välsignad han som kommer i Herrens namn!" Så ljöd ropen då Kristus red in i Jerusalem. Ridande på en åsna mötte han folket i ögonhöjd. Palmsöndagen inleder Stilla veckan.

Dymmelonsdag - 5 april

Ordet "dymmel" betyder träklump. Onsdagen i Stilla veckan kallas dymmelonsdag av traditionen att i Skandinavien ersätta metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag av trästavar, dymblar eller dymmlar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande.

Skärtorsdag - 6 april

Skärtorsdagen är en dag full av innehåll. Kristus samlar sina lärjungar till påskmåltid, tvättar deras fötter, instiftar nattvarden och ber i Getsemane trädgård. Där blir han gripen och bortförd.

Långfredag - 7 april

"Den kärlek du till världen bar ett evigt kors dig gav..."

Påsknatten -8 april

Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden! I nattens mörker segrar ljuset. Vid gravens bredd segrar livet. Kristus har uppstått!

Påskdagen - 9 april

Från den tomma graven går ropet: "Han är inte här han lever!"

Annandag påsk - 10 april

"...då kom Jesus och stod mitt i bland dem och sa till dem: "Frid åt er alla!"

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben