Siluetten av två personer som sitter runt ett bord. En fruktkorg står på bordet.
Foto: Marie Åhfeldt / Mås Illustra

Diakoni

Diakoni är att möta människan och dennes utsatthet på den plats och i den situation där hon befinner sig - utan krav eller tanke på motprestation och att som Jesus fråga: "Vad kan jag göra för dig?"

Vad innebär diakoni?

- Att stödja människor och vara en röst för behövande.
- Att ge människor redskap att bryta negativa mönster.
- Att finns till för samtal.
- Att hjälpa till i ekonomiskt trångmål.
- Att stötta i kontakt med myndigheter.

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Matteus 7:12

Tveka inte att höra av dig.

Här kan du läsa mer!

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Samtal och stöd

Vi kan alla hamna i situationer där vi känner att vi behöver stöd, vägledning eller någon att prata med. Då är du välkommen till oss.

Kyrkfönster i Indals kyrka

Bikt

Bikt är att enskilt tillsammans med en präst, få samtal om något som blivit fel i livet, få bekänna sin synd och få förlåtelse. Här kan du läsa mer om vad bikt är.

Två personer samtalar. En av de håller en porslin-kopp i händerna.

Ekonomisk rådgivning och bistånd

Alla människor kan under perioder i livet ha det svårt med sin ekonomi. En av kyrkans uppgifter är att hjälpa och stötta i svåra situationer. Här kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa till.

Katastroffonden Gustav Edström

Här finns information om fonden och om hur du ansöker.

Verksamhet för vuxna

Vill du engagera dig i våra församlingar? Vi har många typer av verksamheter!