Annandag juls gudstjänster

Många tycker att mellandagarna är det bästa med hela julen. Man kan varva ner efter julstressen och bara njuta. Självklart kan du gå på gudstjänst även på annandag jul!

26 december 12.00

Julgudstjänst på hembygdsgården i Indal med fika och samvaro.

26 december 15.00

Julgudstjänst på Gimåfors bygdegård med fika och samvaro.

Vad är annandag jul?

De stora kyrkliga högtiderna - jul, påsk, pingst - har annandagar, dvs. den andra dagen av högtiden. Det är en rest från den tid långt tillbaka då de största festerna firades under åtta dagar, en sk. ”oktav”. Det fanns alltså en gång i tiden såna dagar som tredjedag pingst och fjärdedag jul.

Julens annandag har också ett annat namn - Den helige Stafanos dag. Det är en dag som handlar om den förste kristne martyren, Stefanos som var diakon i församlingen i Jerusalem och enligt traditionen stenades för sin tro just den 26:e december. Julens budskap om att Gud blivit människa är inget tandlöst budskap. Att lida och dö för sin tro är något som tyvärr är vardag för många än idag.

Även om martyrtemat idag oftast står tillbaka för julglädjen, kan vi idag tänka på våra syskon över hela jorden, i t ex Syrien, Nordkorea, Egypten osv. som saknar rättigheten att leva ut sin kristna tro.

Julen i våra kyrkor

Julen är en stor högtid, full med glädje, ljus och gemenskap. Men julen kan också vara en tid av eftertanke, reflektion och stillhet. I julens gudstjänster i våra kyrkor hittar du både julglädjen och stillheten.

Jul - vad är det?

Juklappshets, knäckkok, vidbränd skinka, "stilla natt" sen i oktober... Vad är julens budskap till oss?