Foto: Pixabay

Advent i våra kyrkor

"Advent är mörker och kyla..." står det i psalmboken. Och det är sant. I adventstiden behöver vi ljuset. I våra kyrkor förbereder vi oss för julen och väntar på det stora som skall ske i Betlehem. Läs mer här om allt som händer under adventstiden!

Julmarknad i Sättna

Stanna till i kyrkan ett slag under julmarknaden i Ånäsparken!

Julmarknad i Liden

I samband med julmarknaden i Liden hålls Lidens kyrka öppen.

Första advent i våra kyrkor

"Hosianna Davids son" och "Bereden väg för Herran" klingar under kyrkvalven och vi får åter igen samlas för att tända det första ljuset i den dunkla vinterdagen. Ljuset växer - han är på väg!

Morgonmässa

I den mörka adventsmorgonen får vi börja dagen tillsammans med att dela ljus, bröd och vin.

Andra advent - ljuset växer!

"Mörkret tätnar i advent och vårt andra ljus blir tänt. Gud bevare dem som gråter, låt dem le och leka åter."

Luciadagen

"Så mörk är natten i midvintertid, men se - då nalkas Lucia!" Mitt i advent får vi fira Lucia tillsammans.

Tredje adventsveckan

Det närmar sig julen, och det märks också i våra kyrkor. På tredje advent och veckan efter kan du få vara med om mycket!

Vad är advent?

Redan i oktober börjar de första tomtarna krypa fram ur vrårna. Julmusiken börjar flöda i november. I vårt mörka norden finns en obändig längtan efter jul och ljus. I kyrkan kallar vi denna längtan "advent" - julens förberedelsetid. Här kan du fördjupa dig i vad advent är!

Julkonsert i Lidens kyrka

Pausa innan julen med en stämningsfull julkonsert i Lidens kyrka.

Fjärde advent

Nu är det inte långt kvar! dan före dan före dopparedagen är det fjärde advent och vi firar mässa tillsammans.