Estlandsverksamheten i Hakarps församling

Hakarp 20230911

1992

November 1992 fick Hakarps församling en förfrågan, som Huskvarna församling avböjt, om den kunde tänka sig att bli vänförsamling med Lääne-Nigula församling i Estland. Kyrkorådet ställde sig positiv.

Samtidigt fick diakonissan Elsy Flensburg och Marianne Stenhammar kontakt med en läkare i Tallinn Sven Lindström som var svensktalande och frågade om han kunde ge tips om hjälpbehövande. Han föreslog ett barnhem och en förskola. Det resulterade i att det startades insamling av allt från kläder och skolbänkar till målarfärg med mera samt givetvis pengar. Första hjälpsändningen 1992 utfördes med skåpbil och släpkärra och de kommande med möbelbuss.

1993

I april 1993 kom ett brev från Leevi Reinaru, kyrkoherden i Lääne-Nigula att de ser fram mot vänförsamlingssammarbete.

I augusti beslutade kyrkorådet att det skall bildas en arbetsgrupp samt ställde ett konto på 50 000 kr för projektet och att gruppen skulle besöka Lääne-Nigula.

I november gjordes en resa och vår kyrkoherde Conny Engkvist rapporterade från besöket och man beslutade fortsätta att stödja Lääne-Nigula.

1994

1994 samlade man in pengar till kyrktaket som var dåligt. Symboliskt såldes takstickor och pengar samlades in till ett par av kyrkans fönster. Insamling av bland annat kläder gjorde och sändes med möbelbuss till förskolan i Tallinn och Lääne-Nigula.

I september anordnade församlingen en estlandsresa med buss för cirka 40 personer för att besöka vännerna i Estland och se deras vackra land. Då överlämnades en gåva till kyrktaket.

Den 28 september förliste Estonia vilket väckte hemska känslor framför allt hos de som var med på resan 14 dagar tidigare. Därför gjordes hjälpsändningsresorna 1995 och 1996 med möbelbuss via Helsingfors, resenärerna litade inte på Estline.

Senare på hösten 1994 kom Sven Lindström och personal på förskolan på besök.

1997 och framåt

Från och med 1997 genomfördes hjälpsändningsresorna med buss med Conny Engkvist som chaufför och 15 personer som betalade sin resa åkte med. Genom att plocka ur sätena bak i bussen kunde runt 400 banankartonger lastas in i bussen. Då började Anne-Marie och Lars Hakeman åka med och hjälpa till med resan.

2001

2001 började vi på Sven Lindströms inrådan också åka till Inju barnhem. En herrgårdsbyggnad med 30-40 barn i åldern 5-18 år som var i stort behov av hjälp. Inju ligger i Väst Viruma län, Jönköpings kommuns vänort. Därigenom fick vi resebidrag av kommunen.

2002

2002 besökte vi också, på Svens Lindströms inrådan, Peeteli församling med barnhem i anslutning till kyrka. Då överlämnade vi pengar och senare också kläder med mera.

På hösten det 2002 avled Marianne Stenhammar och från och med 2003 övertog Anne-Marie och Lars Hakeman på församlingens fråga ansvaret för Estlandsverksamheten med dess resor.

2003

2003 deltog Conny Engkvist och Anne-Marie och Lars Hakeman i Lääne-Nigula vänförsamlingsdagar tillsammans med vänförsamlingar från Tyskland och Finland.

Varje år sedan dess har Hakarps församling genomfört hjälpsändningsresor till Förskolan, Peeteli, Lääne-Nigula och Inju men 2009 besökte vi sista gången Inju då barnhemmet flyttades till nya lokaler och bytte föreståndare.
Då vi avslutat kontakten med INJU barnhem frågande vi Leevi, kyrkoherden i vänförsamlingen, om förslag till hjälpbehövande församling och han föreslog frälsningsarmén i Narva. Vi besökte dem första gången 2012 och fick så god kontakt så vi beslöt att fortsätta att stödja dem. Vi avslutade kontakten 2018 då resan blev för lång. De kunde inte hämta kartongerna i Tallinn och vi ville koncentrera hjälpen till Lääne-Nigula och Peeteli.

Under 2000-talet har vi också deltagit i flera vänförsamligsdagar och den senaste var det Birgitta och Bert-Göran Kågebäck och Lars Hakeman som deltog.Då planterades en ek för varje vänförsamling.

Vidare har vi haft några besök i Hakarp. De senaste var av Lääne-Nigula 2016 och Peeteli 2017.

Ritva Höjer, ansvarig för barnverksamheten i Hakarp, var 2004 med på vänförsamlingsdagar och blev mycket intresserad av att hjälpa vännerna i Estland. Hon har under arrangerat loppisar och insamlingar som givit mycket pengar samt informerat barn och föräldrar om vännerna i öster. Det har påverkat insamlingarna till Estlands hjälpen.

2020-21

2020 och 21 blev det mindre verksamhet och inga resor till Estland på grund av pandemin. Vi hade dock fått in nystickade kläder, filtar som paketerats i babypaket med mera och också nya kläder och skor cirka 5 lastpallar/år som vi i samverkan med Gunnar Åsebrant i Bankeryd skickat med ett åkeri i Estland. De penninggåvor som hitintills kommit in har givetvis också sänts över nästan 100 000 kronor varav församlingen bidrog med 30 000 kronor från budget då det inte blev några kostnader för en estlandsresa 2020.

2022

2022 kunde vi åter ta upp verksamheten och hade 10 träffar och 2 soppluncher. Vi 15 personer gjorde åter en resa till Lääne-Nigula och Peeteli i Estland i en mindre buss och hade med oss cirka 20 kartonger med kläder och skor. Vidare hade vi fått in nystickade kläder, filtar som paketerat i babypaket med mera och också nya kläder och skor som på 3 lastpallar skickats liksom föregående år. Pengar har också översänts.

2023

2023 har vi fortsatt verksamheten med 4 träffar och haft 2 soppluncher som inbringat nästan 7000 kr. Nu pågår förberedelserna för 30-årsjubileet den 6-8 oktober.

Under de år som Anne-Marie och Lars Hakeman haft ansvaret för verksamheten har givare från Hakarp med omnejd överlämnat över 7000 kartonger och säckar samt överlämnat eller skickat över mer än 1 100 000 kr. Dessa pengar kommer från gåvor, soppluncher, kollekter eller olika evenemang.

Allt som har gjorts under nästan 30 år har haft och har stor betydelse för framför allt för våra vänner i Estland, men också för Hakarps församling!

/Lars Hakeman