Vanliga frågor om konfirmation

1. Om man inte är döpt kan man ändå bli konfirmerad?
Man måste vara döpt för att bli konfirmerad. Det är dopet som du konfirmerar och säger ja till. Men varje år är det några som inte är döpta när de börjar i konfirmandgruppen. Då kan man bli döpt under året!

2. Om jag tillhör en annan religion eller inte tror alls, kan jag ändå vara med?
Självklart kan du vara med i gruppen och lära dig mer om vad kristen tro handlar om. Men när du kommer fram till själva konfirmationshögtiden måste du själv tillsammans med ansvarig präst och kanske din familj, bestämma dig för om du vill bli döpt och konfirmerad.

3. Jag vet inte om jag vill eller har tid med konfirmation, kan jag börja ändå?
Du behöver inte vara säker om du vill vara med hela tiden. Om du vill prova, var med från början!

4. Vad betyder egentligen Konfirmation?
Konfirmation betyder bekräftelse. Konfirmandens dop bekräftas.

5. Jag har så mycket idrott på helgerna och får därför svårt att gå i kyrkan på söndagarna. Hur gör jag då?
Förutom söndagarna så firas det gudstjänst på andra dagar och tider under veckan. Om du åker bort på loven så finns nästan alltid en kyrka i närheten som du kan gå till. Men det blir lite upp till dig att verkligen försöka hitta vart och när det firas gudstjänst på andra tider än då du är upptagen. Ta hjälp av din konfirmandledare.

6. Kostar det något?
Det är gratis att vara konfirmand, men kostnader kan tillkomma vid läger. Prata med någon av ledarna om det är ett problem för dig.

7. Kan alla vara med?
För oss är det viktigt att alla ungdomar känner sig välkomna. Finns det önskningar och särskilda behov? Hör av dig till oss så kan vi tillsammans försöka hitta en lösning som fungerar. Vi erbjuder även en konfirmandgrupp för särskoleelever när det behovet finns.