Sinnesrogudstjänster

Sinnesrogudstjänsten utgör ett möte mellan kyrkan och tolvstegsandligheten. Karakteristiskt för gudstjänsten är sinnesrobönen och det personliga delandet från någon som med Guds kraft blivit befriad från missbruk.

Vad är en sinnesrogudstjänst?

Det här är en gudstjänst som verkligen berör alla. Om du är trött och sliten, har eller har haft missbruks- eller relationsproblem, söker en annan typ av gudstjänst än den tradionella.

Sinnesrogudstjänst är förutom vad namnet säger en friare gudstjänst där gudstjänstdeltagarna ges möjlighet till större delaktighet än i en traditionell gudstjänst. Ofta är det någon som spelar musik, sjunger, läser dikter eller berättar om sitt liv.

I gudstjänsten deltar alltid en präst, en musiker och en diakon.

Mitt i gudstjänsten ges möjlighet att besöka olika platser i kyrkan. Vid en kan du till exempel tända ett ljus för dig själv eller för något du tänker på, vid en annan plats finns möjlighet att skriva en bön och lägga i en bönekorg, som sedan bärs fram i gudstjänsten. Det går också bra att bara sitta kvar i bänken, eller samtala lågmält med någon.

Du är varmt välkommen oavsett om du vill dela med dig av något i gudstjänsten eller om du bara vill sitta ned och vara deltagande genom ditt lyssnande, eller kanske meditera till musiken. Här finns inga krav, inga förväntningar och ingen stress. Bara sinnesro som vi vill dela med oss av.

Sinnesrogudstjänstena firas oftast i Svenska kyrkan, Baptistkyrkan och Missionskyrkan i Hudiksvall och bygderna runt omkring staden

Nätverk för Sinnesrogudtjänster i Hudiksvall och dess närområden

www.facebook.com/sinnesrohudiksvall

Sinnesrogudstjänster våren 2024