Lyssna

Nyhet / Publicerad 22 oktober 2021

tjugoförsta söndagen efter trefaldighet.

” Fint att få ett handskrivet brev"

21:a söndagen efter trefaldighet
Tema: Samhällsansvar

Det är lite fint att få ett handskrivet brev, eller vykort. Ovant, när det mesta handlar om mejl och SMS.

De första kristna ledarna skrev brev till sina församlingar. Dessa brev blev en självklar del av vår Bibel. Som Paulus brev till de kristna i Rom. Långt, personligt och allmängiltigt. På söndag läser vi ur Romarbrevet: ”Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad.”

När vi betalar skatt tar vi ansvar för samhället. Det mesta av skatten går till bra saker: vägar, sjukhus, skolor och mycket mer. Vi tänker inte på det, men det är viktigt och självklart. Tillsammans bygger vi upp ett samhälle som hjälper i vardag och vid sjukdom och olycka.

Bibeln talar om vikten av att dela både känslor, ägodelar och pengar. Det kan vi göra på många sätt. Att betala skatt är ett. Att vara ideell i församlingen, i en idrottsförening eller annan organisation en annan. Vi gör det för andras skull. Det skapar också en mening med livet, att ha en uppgift, få känna att man behövs.

En bön: Gud, tack för att vi får dela livets smärta och glädjeämnen. Tack för att vi får hjälpas åt praktiskt! Amen!

Tomas Jönsson, präst