Ekumeniska året 2025
Lyssna

Publicerad 9 januari 2025

Tid för Guds fred

Böneveckan för kristen enhet

Varje år 18-25 januari

2025 bjuder kyrkorna tillsammans i Sveriges kristna råd in till Ekumeniska året. Då firar vi 100 år sedan det stora ekumeniska mötet i Stockholm 1925 – det som ärkebiskop Nathan Söderblom bjöd in till och som blev ett betydelsefullt avstamp för den moderna ekumeniska rörelsen.

Vi uppmärksammar också att det är 1700 år sedan det första kyrkomötet i Nicea år 325. Då enades den tidiga kyrkan kring en bekännelse av den gemensamma tro som alltjämt bär Kristi kyrka.

Tid för Guds fred är det tema vi samlas runt under Ekumeniska året. I det förenas vi med dem som samlades till Stockholmsmötet 1925. Efter erfarenheterna av första världskrigets fasor stod fredsfrågan i centrum. Mötet arrangerades i en anda av att det var hög tid för kyrkorna att framträda som fredstecken i världen – både genom aktivt fredsarbete och som påminnelser om den fred vi redan äger i Kristus.

Jag ber att de alla ska bli ett och att liksom du Fader är i mig och jag i dig också de ska vara i oss. Då ska världen tro på att du har sänt mig.

Ur Bibeln, Johannes 17:21

Mer än sex miljoner svenskar är medlemmar i någon kyrka, motsvarande siffra för idrottsrörelsen är drygt tre miljoner. Omkring en halv miljon barn och vuxna i Sverige deltar vanligtvis varje vecka regelbundet i exempelvis gudstjänster eller barnaktiviteter i kyrkan.

SKR, Sveriges kristna råd, är en organisation som samlar de olika kristna traditionerna i vårt land. Bibeln talar om kyrkan och alla som är med i den, som en kropp med många kroppsdelar. Jesus är huvudet för kroppen. Vi hör ihop.

Nathan Söderblom (1866–1931) var ärkebiskop 1914–31. Han är uppvuxen i Hälsingland och tog sin studentexamen vid högre allmänna läroverket i Hudiksvall. 1883 skrevs Nathan Söderblom in vid Uppsala universitet och avlade där filosofie kandidatexamen 1886.
 
Nathan Söderblom utsågs till ärkebiskop samma år som första världskriget började. Under hela sin ärkebiskopsperiod var han engagerad i fredsfrågor och strävade efter att olika kristna samfund skulle samtala och samarbeta mer med varandra för att gynna freden.

År 1925 bjöd Söderblom in till ett stort ekumeniskt eller mellankyrkligt möte i Stockholm och Uppsala, det första i sitt slag. Av den anledningen fick han ta emot Nobels fredspris 1930.