Foto: Christina Lundström

Skapelsens triptyk

Nyhet Publicerad Ändrad

Skapelsens triptyk har tillkommit i nära samverkan med biskop Martin Lönnebo och inspirerats av den s k Frälsarkransen och de olika pärlorna som ingår i den. Triptyken visades i samband med gudstjänst i Jakobs kyrka. Det är fortsatt möjligt att se ikonerna genom en föreläsning och andakt som finns längre ner på sidan. Det är Ikonograf Christina Lundström själv som berättar.

Skapelsens triptyk är i Hudiksvall

Efter flera år av förberedelser är nu Skapelsens triptyk färdig.

Det är ikonograf Christina Lundström som i sin ateljé i Åkerby har målat de tre stora ikonerna.

Christina Lundström har under pågående coronapandemin funnit kraft och inspiration att fullfölja och slutföra sitt mästerverk.

fyra VÄGAR

VATTNET – LIVETS VÄG
Jag försvinner ner i vattnet som för mig fram i små porlande fjällbäckar för att sedan mynna ut i mina barndomsminnen.
Jag döps i vattnet och när jag kommer upp är jag i Kyrie. Havet stormar mot mig och jag dras ner i den djupaste rädsla och tvivel. Då förstod jag att vi alla föds i vattnet som är källan till våra liv. Dopets vatten blir kyrkans fostervatten som föder mig till nytt liv, vi föds ur och av vatten.
Vågorna för mig vidare in i Sanktus. Där möter jag källans söta vatten som rinner ner förbi Elias som sitter utanför sin grotta och ser bakåt mot Kyrie som jag nyss lämnat. Det söta vattnet möter det lugna salta havet i en ny morgon, en ny dag. I en evig horisont där man inte ser var jorden slutar och himmelen börjar.
ROSORNA – KÄRLEKENS VÄG
Djuren hänförs tillsammans med Franciskus i kärlekens lovsång. De ser rosens skönhet, de purpurröda bladen som står i kontrast till de sylvassa törnen som växer ut och skyddar den. Rosens taggar blir till Kristus törnekrona i Kyrie. Med kärlekens kraft och skönhet omfamnar rosorna Kristus i hans lidande på korset.
Rosorna för oss vidare in i Sanktus. Där bildar de Rosenkransen runt Maria, Gudsmoder. Hon bär Himlavalvet över sina armar bärande Kristus Emmanuel, Tecknets Gudsmoder, vid sitt bröst.
FÅGLARNA – TRON OCH HOPPETS VÄG
Jag vaknar till av fågelsången i Gloria och ser på Franciskus och minns att han predikade för fåglarna. Fåglarna flyger lekande ner mot jorden i en lustfylld lek som smittar av sig. Men vart är ni på väg? Vart för färden er?
Till Kyrie, till den jord som är Nattenspärla där allt slocknat, där mörkret har sänkts ner och inget liv längre existerar. Där fåglarna flyr desorienterade bort ut till ingenstans. För att sedan se stjärnorna som plötsligt lyser upp och visar vägen till Sanktus.
Så återföds och uppstår vi i Anden. Som fågel Fenix ur det brinnande hjärtat. I en fylking flyger fåglarna och visar vägen till en ny dag, ny jord och en ny himmel på sin väg in i evigheten.
PÄRLORNA – FRÄLSARKRANSENS VÄG
Pärlan kan vara så stor så jag först inte ser den. Eller så liten att jag inte upptäcker den. Men den finns där med sin energi, som i Kristallen den fina.
GLORIA – Jag söker den och jag ser dess kraft och skönhet i Skapelsens eviga rytm.
KYRIE – Jag känner den och jag finner dess värme och förtröstan i mitt mörkers rädsla och förtvivlan, aldrig är jag ensam.
SANKTUS – Jag hör den och jag låter den visa mig vägen till Gud genom mitt pulserande hjärta.

Välkommen att ta del av triptyken i kyrkan och i ditt hem

Triptyken står på plats i Jakobs kyrka fram till och med onsdag 20 januari. Du kan se den i samband med gudstjänster och middagsböner då kyrkan är öppen en stund före och efter gudstjänst/andakt. Vi följer restriktionerna och tillåter max 8 besökare.

Nedan finns bilder, en föreläsning och en broschyr som du kan ta del av om du inte kan komma till Jakobs kyrka. Vi är tacksamma att Christina Lundström ger oss möjlighet att dela Triptyken och föreläsningen även digitalt.

Här kan du lyssna till Christina Lundström som berättar om Skapelsens triptyk.