Hjälp i sorgen

Nyhet Publicerad Ändrad

Församlingen och Sjukhuskyrkan erbjuder möjlighet till samtal om sorg och saknad

Sorgearbete i församlingen

Tveka inte att kontakta församlingens präster eller diakoner för enskilt samtal eller hjälp. Inbjudan till sorgegrupp sker till närmast anhöriga. Ungdomar inbjuds till "Våga leva vidare"-grupper.

Regelbundet erbjuds sorgegrupp för dig som är lite äldre och mist en livspartner, maka/make.

Ibland händer det ofattbara när man befinner sig mitt i livet med familj, arbete, skola och fritidsaktiviteter. Livet sätts på paus och samtidigt fortsätter det som vanligt runtomkring. Sorgegrupper kan startas vid behov.

Kontakta någon av församlingens präster och diakoner för enskilt samtal eller frågor om när leva vidaregrupp startas nästa gång.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan möter ofta människor i sorg. Vi möter anhöriga som sörjer, vi möter döende människor som sörjer över att livet går mot sitt slut, vi möter människor som sörjer sin hälsa, vi möter människor som på olika sätt sörjer över att livet inte blivit så som de önskat. Vi erbjuder människor möjlighet till enskilda samtal om sin sorg. Vi finns till för både patienter, anhöriga och personal. Om du önskar kontakt med oss i Sjukhuskyrkan gå in på www.sjukhuskyrkan.se eller här på församlingens hemsida.

På sjukhuset finns ett fint avskedsrum där vi ofta får följa anhöriga för att ta avsked av en kär människa som dött. Där finns möjlighet att ta avsked i lugn och ro, tända ljus, lyssna till stilla musik och en del vill att vi i Sjukhuskyrkan har en enkel avskedsandakt. Det är viktigt att få ta ett fint avsked av den som dött. Det är viktigt för oss alla, även för barnen. Därför ska vi alltid fråga om barnen vill vara med och ta avsked av den som dött och om de vill vara med på begravningen. För oss alla är det viktigt med ritualer när det händer svåra saker i livet, även för barnen. Det är också viktigt att vi pratar med barnen om sorg och död på ett sätt som de kan förstå.

läs mer och hitta kontaktuppgifter till Sjukhuskyrkan

Följ länken om du vill veta mer om Sjukhuskyrkan på Hudiksvalls sjukhus