Någon spritar händerna i kyrkan.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Nya restriktioner och rekommendationer från den 12 januari

Vad gäller?

Regeringens och folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer kan komma att påverka församlingens aktiviteter, gudstjänster och evenemang. Som församling ska vi ta ansvar för att minska smittspridningen av Covid 19. Samtidigt fortsätter vi att vara kyrka på de sätt som fungerar under rådande pandemi.

nya Restriktioner och rekomendationer från 12 januari

Hudiksvallsbygdens församling genomför omgående detta:

För offentliga sammanhang med 20-50 deltagare fastställer Folkhälsomyndigheten följande:

•    Alla deltagare ska ha anvisad sittplats.
•    Avstånd till andra sällskap ska vara minst 1 meter i alla riktningar.
•    Sällskap ska vara max 8 personer.

Vad innebär detta lokalt i församlingen?
Det innebär att varannan bänkrad (stolsrad) ska användas i kyrkorna.

I församlingens större kyrkor finns numrerade bänkrader och dessa är de man kan sitta på. I Jakobs kyrka finns också sidobänkar som kan användas.

För församlingens mindre kyrkor och lokaler gäller samma anvisningar för avstånd. Vid varje samling ansvarar vi för hur många besökare som kan gå in, utan att det blir trångt. En skylt med riktlinjer för hur många som ryms är uppsatt vid varje lokal/kyrka (se nedan).

Hur många som får plats kan bero på hur stora sällskap som kommer. Det är ansvarig för aktiviteten som bestämmer när man bedömer kyrkan/lokalen som fullsatt.

Jakobs kyrka, Hälsingtuna kyrka och Rogsta kyrka
I de större kyrkorna kan församlingen ta in fler än 50 besökare men då det gäller gudstjänster, till vilka även dop, vigsel och begravning hör, så har vi valt att inte använda vaccinationsbevis och därför gäller gränsen max 50 besökare.

För verksamhet som inte är gudstjänst gäller att avstånd  om 1 meter ska hållas mellan sällskap. Max 8 personer per sällskap om samlingen är större än 20 personer (max 50).

Vid uthyrning/lån av lokaler för privata sammankomster gäller max 20 personer. Detta gäller också för dopkaffen och minnesstunder som räknas som privat sammankomst.

Verksamhet

Barn- och barnkörverksamhet startar vecka 4.

Familjeverksamheten (Kyrkis) avvaktar tillsvidare. Håll koll i kyrkisgruppen på facebook och hemsidan.

Konfirmanderna kommer att starta sina träffar och meddelas hur och när av respektive konfirmandarbeslag.

Vuxenverksamheten mindre samtalsgrupper kommer att kunna fortsätta att träffas men beslut tas i varje grupp för sig. Vuxenkörerna skjuter upp sina starter till tidigast februari.

Social/diakonal verksamhet ”Hörnan” och språkkaféet håller öppet som vanligt men antalet besökare begränsas.

Så här många får vistas i församlingens kyrkor och lokaler utan Vaccinationsbevis:

Kyrkor
Jakobs kyrka: 50 st
Hälsingtuna kyrka: 50 st
Rogsta kyrka: 50 st
Håsta kyrka: 40 st
Björkberg kyrka: 40 st
Idenor kyrka: 35 st

Församlingshem
Olof Bromansalen: 50 st
Nathan Södeblomssalen: 30 st
”Om Nathan och Olof Broman används tillsammans” 50 st
Rogsta församlingshem: 40 st
Hälsingtuna församlingshem: 50 st
Mariagården: 40 st
Sockenstugan i Hälsingtuna: 30 st
Längan: 20 st

Läs mer: Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer

För att minska riskerna för smittspridning vid gudstjänster eller andra verksamheter vill vi än en gång påminna om att:

Hålla avstånd, särskilt vid in- och utgång.
Stanna hemma om du har symptom.
Vara noga med handhygien.

Har du frågor gällande uthyrning av församlings lokaler kan du vända dig till församlingsexpeditionen:
Tel: 0650-54 07 84
E-post: hudiksvallsbygens.forsamling@svenskakyrkan.se

Vaccinationsbevis från 1 dec och 12 januari

Från och med 1 december gäller nya regler om offentliga evenemang. Med ytterligare restriktioner från den 12 januari