Vi har blivit uppmärksammad av församlingsbor att ett företag har skickat fakturaliknande betalningskrav, med hot om konofogden, gällande utträde ur Svenska kyrkan. Detta trots att personen inte gjort någon aktiv handlig för att begära utträde.
Vi vill distansera oss från detta och poängtera att gå ur Svenska kyrkan kostar inget och kan göras genom kontakt med församlingsexpeditionen.
Vi vill passa på och uppmana alla att dubbelkolla fakturor och betalningskrav innan man betalar. Att alltid kontrollera fakta, välja kritiskt och att ta ett genomtänkt beslut. Anmäl alltid falska fakturor/betalningskrav till polisen.