Foto: Hudiksvallsbygdens församling

Hälsingtuna kyrka

Hälsingtuna kyrka är en pilgimskyrka från 1200-talen och de tidigaste delarna av kyrkan härstammar från 1100-talet.

Rundtur i kyrkan!

Klicka på länken nedan så kan du ta dig en rundtur i Jakobs kyrka.

Konst i Hälsingtuna kyrka

I Hälsingtuna kyrka finns Haken Gulleson-bilder, varav två moderna kopior av medeltida 1520-talsskulpturer bl a den heliga Birgitta och Sankt Antonius.

I kyrkan finns flera träskulpturer, bland annat ett triumfkrucifix från mitten av 1200-talet och ett helgonskåp med Sankt-Nikolaus.

Från 1100-talet

Kyrkans äldsta delar härstammar från 1100-talet. Fram till 1400-talet var kyrkan en klövsadelkyrka med torn i både öster och väster. På 1400-talet revs det östra tornet och kyrkan förlängdes åt samma håll. Den välvdes också under 1400-talet. I öster finns en sakristia tillkommen ungefär 1885.

Kyrkans exteriör utmärks av det höga tornet. Det är ett av få bevarade medeltida stenkyrktorn i Hälsingland. Söderala kyrka och Bollnäs kyrka har också medeltida stenkyrktorn och vid Harmångers kyrka finns en kastal. På långhusets väggar finns fragment av kalkmålningar som tros härstamma från 1300-talet.

Predikstolen dateras till 1665 och altaruppsatsen till 1680. Dessa är utförda i barockstil och kom tillbaka till kyrkan i samband med en restaurering 1947.

Kyrkogården inhägnas av ett järnstaket och en kallmur. Strax utanför muren står den spånklädda klockstapeln. Den tillskrivs Mårten Fisk och dateras till 1777.

Hälsingtunastenen

Utanför kyrkan finns tre runstenar, varav den ena troligtvis är den till ytan största i Sverige. Runorna är stavlösa runor, vilket vittnar om tidig kristen närvaro, förmodligen redan på 1000-talet.