Foto: Svenska kyrkans bildbank/IKON

Dopgudstjänsten

Det finns många sätt för när, var och hur ett dop kan ske. Här följer en vanlig ordning för dop av barn.

Psalm (En sång som väljs ur Psalmboken och alla sjunger tillsammans)

Inledningsord

Tackbön
Det känns naturligt att uttrycka sin tacksamhet för barnen och livet, och att be Gud om hjälp att vara goda föräldrar.

(Om någon av föräldrarna ber bönen väljs den första bönen, annars den andra)
Gud (vi är här i förundran och tacksamhet över livet). Tack för NN.
Tack för det liv vi får dela med varandra.
Tack för gåvan du ger och förtroendet du visar oss. Ge oss ömhet, fasthet och lugn.
Hjälp oss att ge din kärlek vidare
till NN/henne/honom/de barn som vi fått ansvar för. I Jesu namn. Amen.
Präst: Gud,tack för livet som du ger oss.
Tack för NN. Tack för din omsorg om henne/ honom/dem. Välsigna dem som bär ansvar för henne/honom/dem (föräldrar, faddrar, släkt och vänner).Fyll dem med din kärlek
så att de kan ge och ta emot ömhet och trygghet. Tack för det liv de får dela med
varandra. I Jesu namn. Amen.

Bibelläsning (Evangeliet om Jesus och barnen Mark 10:13-16)
Om man vill kan någon annan än prästen läsa evangeliet om Jesus och barnen.
Präst: Låt oss höra evangeliet om Jesus och barnen.

Folk kom till Jesus med barn för att han skulle röra vid dem.
Men lärjungarna visade bort dem.
När Jesus såg det blev han förargad och sade:
”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte:
Guds rike tillhör sådana som de.
Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn
kommer aldrig dit in.”
Och han tog dem i famnen,
lade händerna på dem och välsignade dem.

Prästen frågar nu efter barnets namn. Högtidligt får någon av föräldrarna yttra namnet, den första gång det sägs i ett officiellt sammanhang. Det är inte konstigt att många känner att dopet är tillfället då vårt barn får sitt namn ”på riktigt”. Här lyfts barnet fram som en unik person och individ. Känslan ligger snubblande nära att barnet nu blir person och individ.

Befrielsebönen
Prästen kommer fram och lägger handen på barnets huvud och ber. Bönen är en vädjan till Gud om beskydd för allt ont och farligt i världen. Här bär vi fram vår oro inför framtiden och ber om hjälp för det nyfödda barnet. Prästen gör tre korstecken, ett på barnets panna, ett på munnen och ett på hjärtat. Tankar, ord och handlingar, hela den lilla personen är omsluten av våra böner.

Bibelläsning
någon läser sedan Dopbefallningen (Matt 28:18-20)

Jesu sa:”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”
Matt 28:18-20

Doptal
(Psalm)
Dopbön

När själva dopakten närmar sig hälls dopvattnet upp i dopfunten. Kanske är det storebror som med högtid och allvar lyfter silverkannan med dopvatten. ”O Gud, du som i dopets källa låter det vatten strömma fram som ger världen liv” ber prästen samtidigt som vattnet fyller samma dopfunt som storebror själv döptes i några år tidigare. Kanske föräldrarna döptes där ytterligare några decennier tillbaka, och farföräldrarna, och...

*Trosbekännelsen
Församlingen står nu upp och stämmer in i kyrkans trosbekännelsen. Den formulerades redan på 300-talet och används vid varje dop och nästan varje högmässa. Föräldrar får därefter med ett ”ja” ge ord åt sin vilja att barnet ska döpas. Prästen tilltalar sedan barnet med alla dess namn för att göra det tydligt att det är just denna lilla person, i hela hans eller hennes fullhet som nu ska döpas. Genom att tre gånger ösa vatten på barnets huvud döper prästen:
I Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
Här sker dopets mysterium.

Välkomnandet
Omslutet av allas kärlek lyfts det nydöpta barnet högt upp över församlingen. En ny människa, en ny framtid, ett nytt liv med Gud och andra människor. Här når glädjen sin höjdpunkt. Här tänds och överlämnas dopljuset med orden; Tag emot detta ljus det är en påminnelse om Jesus som sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus"

Förbön (någon annan än prästen kan be bönen)
Herrens bön
Välsignelsen

Efter en bön om en god framtid för barnet avslutas dopgudstjänsten med Herrens bön (Fader vår eller Vår fader) och Välsignelsen.

Psalm
Sändningsord